Ford Fiesta Klub Fóruma

Csevegő => Csináld magad szakkör => : viktorwrz 2007 July 02, 04:05:01 AM

: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: viktorwrz 2007 July 02, 04:05:01 AM
Sziasztok!

Nos a napokban elszántam magam. Már régóta esedékes a szelepszárszimmeringcsere a kicsi-kocsin mivel eléggé kajolja az olajat. Emellett a szokásos varrógéphangot is produkálja- ezt is szeretném megszüntetni.
Gondoltam, ha már nekiállok csinálok egy kis leírást fényképekkel megspékelve, hátha más is nekifogna, csak épp leírás híján nem mer belevágni ebbe a nehéznek tűnő feladatnak.
Mivel nem vagyok képzett autószerelő igy talán közérthetőbb lesz, mint ahogy a könyvekben levan írva...

A műveletekhez szükséges szerszámok/kellékek:
-szelepszárszimmering (~2500Ft a készlet)
-rugólenyomó(célszerszám!!!autószerelőhavertól kölcsönkérhető ;D)
-csillagcsavarhúzó
-laposfogó
-13-as villáskulcs
-10-es dugókulcs
-köszörűgép
-csiszolóvászon (220-as megteszi:))
-hézagmérő és egy jóadag bátorság: ;)

Nos első lépésként lekell vennünk a levegőszűrőházat, hogy kényelmesen hozzáférjünk a szelepfedélhez.
A légszűrőházat felül 3 csillagfejű csavar tartja a karburátorhoz. Ha ezeket kicsavartad, lekell húznod a csöveket a légszűrőházról, vagy a rajtalevő csövek másik felét a szívósorról.
Az alján van 1 elektromos csatlakozó is ezt is húzd le. Jegyezd meg jól, mit honnan húztál le.(Évjárattól és felszereltségtől függően ez a művelet változhat...viszont jelen esetben a motor a lényeg, az ugyanaz!!!) A szűrőházat vedd le és tedd félre....
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2290.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2290.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2291.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2291.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2292.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2292.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2293.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2293.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2294.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2294.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2296.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2296.JPG)
Most húzd le a gyújtókábeleket a gyertyákról. Óvatosságból inkább jelöld meg, melyik kábel hol volt. ha ez megvan, egy gyertyakulccsal vedd ki a gyertyákat és tedd félre ezeket is.
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2297.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2297.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2299.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2299.JPG)
A gyertyakábeleket hajtsd félre. Most elkezdheted leszedni a szelepfedelet, 4 darab csavar fogja - 10-es villáskulcs kell hozzá. Ha a csavarokat kivetted, óvatosan vedd le a szelepfedelet, ha nem jön ütögesd meg kissé.
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2300.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2300.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2302.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2302.JPG)

Elkezdheted levenni a himbasort amit 4 csavar (13 kulccsal nyílik) fog a hengerfejhez. Ha levetted, fordítsd meg úgy, hogy a himba a szelepszárral érintkező felét lásd. Látni fogod a beverődést. Ez nálam kb 1 tized (!!!) ami hozzáadódott a beállitott szelephézaghoz igy lehetetlen volt pontosan beállitani, emiatt kerregett/ketyegett a motor.
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2304.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2304.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2306.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2306.JPG)
Figyeld meg, hogy minden himbának külön száma van. Jegyezd fel 1 papirra a sorrendet ugyanigy kell majd visszaraknod is!!!
Fogj egy laposfogót, hajtsd ki a himbasor egyik végén lévő sasszeget, húzd le egyesével és tedd le sorrendben az alkatrészeket az asztalra valahogy így.
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2305.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2305.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2307.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2307.JPG)
Elkezdhetjük a himbák tisztitását, majd a köszörülést. Ügyelj rá, hogy csak a beverődést köszörüld ki a himbából és, hogy a himba szeleppel érintkező felülete ugyanolyan maradjon mint a köszörülés elött (FIGYELJ ODA NEM EGYENES!!!! Ha nem vagy biztos magadban, ezt a lépést inkább bízd szakemberre...bármelyik fémipari szakmunkás megcsinálja 1 sörért ;))
Ezután hogy tisztább felületet kapjunk érdemes egy csiszolóvászonnal szépen lecsiszolni.Ha ezzel megvagy tisztítsd meg az alkatrészeket és rakd össze a himbasort. Kb így kell kinéznie , ha jól csináltad.
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2308.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2308.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2309.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2309.JPG)

Jöhet a dolog egyik legnagyobb körültekintést igénylő része a szelepszárszimmeringcsere.
A feladathoz szügségeltetik egy célszerszám. A "rugólenyomó" (lehet nem ez a hivatalos neve :P, de gondolom értitek mire való :) ). Nos, eme szerszámot  :D a szelepfedél csavarjával rögzítsd a hengerfejhez.
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2312.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2312.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2313.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2313.JPG)
A művelethez kell még egy hajlított végű fémdarab (én 1 rossz csavarhúzót áldoztam erre a célra), ezzel fogod alátámasztani a szelepet, nehogy beessen a hengerbe, mert akkor bizony lekell szedni a hengerfejet....és azt ugye nagyon nem szeretnénk!!!
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2314.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2314.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2315.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2315.JPG)
A rugólenyomót, tedd a rugótányérra és óvatosan (a szelepet álátámasztva) nyomd le a rugót.
A szelepszáron található egy kétrészből álló kúpos "mag" ami a rugó ellenében befeszül a rugótányérba, ezzel rögzítve a rugótányért a szelepszárhoz. A rugó nyomvatartása közben vedd ki a "mag"-ot, majd engedd fel a rugót.
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2316.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2316.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2317.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2317.JPG)
Vedd le a rugót a szelepszárról, majd egy kombifogóval óvatosan tekergetve húzd le róla a szimmeringet. Vigyázz!!! Ennél a mozdulatnál szokott beesni a szelep a hengerbe!!!(nekem is majdnem sikerült belepottyantani) Ha lehetséges kérj segítséget (vagy növessz 1 harmadik kezet is :))
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2318.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2318.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2319.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2319.JPG)
Húzd fel az új szimmeringet, majd óvatosan igazítsd a helyére egy fogóval, ügyelve arra, hogy össze ne roppatsd, mert akkor dobhatod ki...
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2320.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2320.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2321.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2321.JPG)
Tedd vissza a rugót, nyomd le és helyezd vissza a kétrészből álló "magot"....ismételd meg ezt a lépést az összes szelepen.
(http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2322.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2322.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2325.JPG) (http://www.gyomroingatlan.hu/fiestaszelep/DSCF2325.JPG)
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: zethec s 2009 February 21, 16:45:49 PM
szia!ez csúcs!nekem is szelephangos a motor,föleg hidegen.ezt a javitást zethec en is lehet csinálni?aszelephézagot hogyan állitod?de hallotam van olyan mint pl a wartburg hogy olajnyomás állitja a szelepeket.lehet hogy az enyém is esetleg ilyen?ha meg lehetne oldani az én kis zethecemnél is biztos hogy ha jobb idő lesz nekiállnék!
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: viktorwrz 2009 February 23, 22:27:54 PM
de hallotam van olyan mint pl a wartburg hogy olajnyomás állitja a szelepeket.

 LOL ;D ;D ;D ;D ;D :D :D :D
Ezt ugye csak viccből írtad??? A wartburg 2ütemű!!!!! (abban nincsenek szelepek)

A zetec-motorok hidrotőkések. Ott az olajnyomás állítja a szelephézagot.
Azoknál max a hidrotőkéket lehet újralapkázni.
Ha olcsóbb megoldás érdekel, akkor egyszerűen önts bele kicsit vastagabb olajat.
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: Vadika 2009 February 23, 22:49:38 PM
LOL ;D ;D ;D ;D ;D :D :D :D
Ezt ugye csak viccb?l írtad??? A wartburg 2ütem?!!!!! (abban nincsenek szelepek)

A zetec-motorok hidrot?kések. Ott az olajnyomás állítja a szelephézagot.
Azoknál max a hidrot?kéket lehet újralapkázni.
Ha olcsóbb megoldás érdekel, akkor egyszer?en önts bele kicsit vastagabb olajat.

LoL 4 ütemü Wartburg ??? ::) ??? ::) ??? :P
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: sUdYe 2009 February 23, 23:03:18 PM
volt 4 ütemű waresz is..... már bocsi. :) bár sokan azt már VW motornak nevezik.
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: Vadika 2009 February 23, 23:22:46 PM
Én túúúdom és ismerem!!!! ;)De ezek szerint vannak akik nem hallottak róla :-X
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: zethec s 2009 February 24, 08:44:06 AM
én is a 4 db ütemüre gondoltam :-X!de az aszitu hogy amikor megvettem 15/40 re cseréltem az olajat.sokáig azt használtam,de nagyon csörgös volt hidegen.most 10/40 re cseréltem mert sokan azt mondták hogy tul sürü bele a 15 ös.és tényleg jobb lett.de valami még mindig nem az igazi!szoval a hidro izé bigyó!és kb ennek mi forint a javitása?
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: zethec s 2009 February 24, 08:50:07 AM
ja és azon hogy vw motor azon lehetne vitatkozni!mivel egy nagy büdös ifa felirat van a motor tetején!szóval?wartburg???vw???ifa???
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: sUdYe 2009 February 24, 10:58:14 AM
szal a kérdésre a válasz igen az olaj ami bejut a hidrotőkékbe, az állítja a szelepeket. ha ezeknek hangja van akkor meg kell nézni mitől, ha a tőke van bekopva akkor annak a cseréje 3-4e/ db zetec esetében ez 16db tőke, de nem biztos hogy mindet cserélni kiell. viszont ha a tőke be van már kopva nagyon akkor valsz a tengely is megkophatott már stb... de ezt úgyis látni lehet. viszont lehet még hogy a furatba nem jut be az olaj mert túl vastag attól is lehet hangos. zetecbe én télre 5w30-at nyárra 10w40-et javasolnék.
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: zethec s 2009 February 25, 12:37:43 PM
köszi sudye!tényleg nagyon sokat segitettél! :notworthy: :notworthy: :notworthy:180000 nél is használhatok 5w/30 olajat?
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: sUdYe 2009 February 25, 17:12:22 PM
1.6 zetecet 50e-től 320e-ig használta ismerősöm 10w40-el. tökéletesen üzemelt. ma is reccenne a motor minden gond nélkül ha benn lenne kocsiban és nem a sarokba a műhelyben. rá kell nézni a motorra. ha jó állapotban van akkor télen jobb az 5w30 kevésbé dermed meg. :) nyárra meg sztem kevés így nyárra mindenképp 10w40. :P de ha télen-nyáron 10w40-t használsz attól sem lesz baja.
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: viktorwrz 2009 February 25, 20:47:22 PM
A lapkázás pontosan nemtom mibe fáj. Azt viszont tudom, h kb 100ezrenként illik megcsináltatni. Szerintem érdemes nagyszervízzel összekötni és rendbetetetni a hengerfejet is.(új HFtömi, szelepszárszimmeringek, ékszíjak, feszítők stb.) Ezért külön szétborítani a vezérlést nemigen szokták.
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: zethec s 2009 February 27, 12:21:14 PM
köszönöm mindenkinek a segitséget!asszem nagy hiba volt bele a 15W/40.amint tudom viszem szerelöhöz!
 :notworthy:
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: viktorwrz 2009 February 27, 22:33:30 PM
Szerintem nem követtél el hibát a vastagabb olajjal. Sőt...
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: Ph0en1x 2009 May 25, 09:14:56 AM
Tisztelt Viktorwrz!

Ez a fényképes bemutató, bearanyozta a napomat! Ember, ez csúcs! Csodálom a lelkesedésedet, és a segítő szándékodat!  :notworthy:

További szép napot neked!
: Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: Xedos 2009 November 21, 14:24:30 PM
Varrógép hang rulez :-(
Szóval az enyém is ilyen... nem kicsit  -NAGYON!
Majd leírom a történetet... a motor fele fel van újítva.
A szerelő szerint kéne cserélni a himbasort is. Igazából több mint 9éve van nálam az autó és évente 4x kellett vinnem szelepet állítgatni...
Csiszolva voltak már, de eléggé el vannak kopva :-(Szóval: elég a himbasort cserélni, vagy kell a tengelyt is, ami lökdösi? (Amúgy 1.3-as)
: Re:MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: Billy Ray 2011 May 07, 09:42:17 AM
Nagyon jó a bemutató, de utána szelephézagot is kell állítani.
Na de mennyire?
Szívó ill. kipufogó oldal?
: Re:MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: tarjoska 2011 May 07, 10:12:06 AM
Volt egy ilyen topic, de nem találom, szóval az illetékesek majd megmondják, hogy én bénázok, vagy eltűnt.  ;D

Haynes szerint, hidegen:
szívó 0,20 mm
kipufogó 0,30 mm

Hajrá!  :D

update: megvan a topic, íme
http://www.fordfiestaklub.hu/forum/index.php?topic=338.0 (http://www.fordfiestaklub.hu/forum/index.php?topic=338.0)
: Re:MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: exchaby 2011 December 31, 17:59:45 PM
nah, most estünk túl a tömítéscserén...elég necces volt a fentebb látható célszerszám nélkül kiszedegetni a félharangokat, de azért valahogy megcsináltuk. a himbák köszörülésére ma már nem biztos h sor kerül :)
annyit tennék hozzá az előző művelethez, hogy a szimmeringet nem kockáztatnám(kockáztattam) fogóval feltuszkolni(nem nehéz eldeformálni...), rátettem kézzel amennyire lehetett, utána pedig egy csőkulcsot engedtem rá ami nagyobb volt mint a rugó, de ráfeküdt a fémre a szimmering szélén, majd kalapáccsal finoman kopogtattam amig nem hallatszódott hogy felfeküdt a helyére. jah, és a főtengely elforgatásával lehet trükközni kicsit, ha fenn a dugó akkor nem veszhet bele a hengerbe a szelep :)
megemliteném még emellett azt is h majdnem kétségbeestem a himbasor szétszedésénél, ugyanis maguk himbák mozogtak egész könnyedén, a közöttük levő részek(amiknek nem tudom a nevét :) ) viszont eléggé szorultak, és mivel nem voltam benne biztos hogy nincs semmi saját rögzitő mechanizmusuk, stresszes volt kicsit a start :) aztán 2 csavarhúzó és némi finom ámde erőteljes csavarás hatására megbizonyosodtam róla hogy nincsenek fixálva, szép lassan, tekergetve lehúztam őket. féltettem a cuccot mert úgynézem aluminium, de azt hiszem rendben vagyunk.
a szelephézagok 0,3 és 0,2, kivéve ha a kasztnin másképp van feltüntetve mint pl nálam, ott figyel egy kis fémlap hogy 0,5 és 0,2 mm kell legyen
: Re:MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
: konyak6 2015 May 19, 05:50:33 AM
Sziasztok!
Én megcsináltam a speciális szerszámot hozzá. Közzéteszem, így bárki le tudja másolni.
-1/2 colos cső(40-50 cm)
-M8 csavar+anya
-1/2 gumis bilincs (22mm)
-25 cm hosszú erősebb lemez(+egy rövidebb "Z" alakú)

Jó szerelést!