Ford Fiesta Klub Fóruma

Szériák fórumai => MK6-MK7 => : enci 2010 July 25, 12:12:42 PM

: Ködlámpa utólag MK6
: enci 2010 July 25, 12:12:42 PM
Sziasztok!
Becsülettel használtam a keresőt, de sajnos nem találtam ilyen témát - lehet, hogy ügyetlen vagyok. :-[
2003-as Fiestára szerelnék utólag ködlámpát. Sikerült olcsón a típushoz valót szerezni.
Ismerősök és szervizesek is mondták, hogy jó eséllyel gyárilag ki van vezetékelve bizonyos szintig.
A bal első lámpát kivettem, ott látható egy leágazás és egy csatlakozó elől a hűtő mellett -erről csináltam pár képet.
Ehhez egy kék-zöld és egy fekete (azt hiszem ez a föld) vezet, szerintem ez lehet az - van egy kapcsolási rajz is hozzá, ilyen színű madzagot jelez, sőt, talán még a műszerfalon is van gyárilag visszajelző lámpája. A ködlámpába való izzó (H11) fenekén is van egy csatlakozó aljzat. Az alsó lökhárítóelem két szélén van előre kialakított nyílás, sőt a csavaroknak ill. az alsó rögzítőnyelnek is megvan a helye.

Kérdéseim: milyen kábellel lehet szétosztani a két lámpához a madzagokat, illetve kell-e beépítókeret a ködlámpához? Kell-e hozzá spéci csavar?
Úgy hallottam, hogy az első ködlámpás kocsikhoz másfajta lámpakapcsoló is kell, olyan, amit nem csak egy, hanem két fokozatban lehet kihúzni.Meg lehet oldani az alap lámpakacsolóval is?

Előre is köszi a válaszokat!


[a csatolmányt egy admin törölte]
: Re: Ködlámpa utólag MK6
: RyAn 2010 July 25, 13:54:43 PM
keresd kobold79et ö tud neked segíteni ;)
: Re: Ködlámpa utólag MK6
: kobold79 2010 July 26, 17:56:47 PM
Halihó!
Jól tudod más milyen alámpa kapcsoló. Nekem van gyári bontott. Ha gondolod .
Amit lefényképeztél az nem ködlámpa stekker. A ködlámpának a kábele(de szép szó) :D az zöld-fehér(de csúnya szó) :P vagy zöld fekete. A belső köteg tudja a ködlámpát. A bodéból kétoldalt jön ki egy-egy köteg kábel. A ködös csatlakozója a lámpa melletti kötegből jön le. Nem minden esetben van kivezetékelve. Felszereltség függő.
Üdv Kob!
: Re: Ködlámpa utólag MK6
: enci 2010 July 31, 10:33:09 AM
Nos, azt hiszem, igazad van  :laugh: - a bekötési rajzon tényleg zöld-fehéret mutat, viszont a zöld-kéknek azért mégis van hozzá köze, mert a lámpakapcsolóból is az jön, abból ágazik ki a zöld-fehér, és a műszerfal felé is az megy vissza, legalábbis a rajz szerint. (vmi halvány jelet látni a műszerfalon, mellékeltem a képet, hogy hol sejtem az első ködlámpa visszajelző helyét) Azért csatolom a rajzot is, hátha valaki többre megy vele  :P.
Ismerős ködlámpás kocsijába belepillantottam (sajnos nem tudtam alánézni), és ott ebből a csatiból határozottan továbbmegy egy drót, viszont a normál lámpa mögötti extra elágazás és kétállású ködlámpa kapcsoló is tényleg megvan - (vagy csak kétmatricás kapcsoló?  :-X)
Ez még nem lenne talán nagy probléma, valahogy csak rákötöm a tápra a lámpát egy biztosítékkal, gondoltam. De a bolti ködlámpa búra fenekében van egy szép kerek lyuk, semmi más, a H11-es izzó alján van a csatlakozó. Autóvillamosságiban azt mondták, a bele való H11-es izzóhoz a kábelcsatlakozót egyszerűen nem lehet kapni, max. két egyszerű sarut rakjak rá és jól szalagozzam körbe - ez így a lökhárító alján szerintem nem egy vízbiztos megoldás.

Az elején azt mondták, nem bonyolult!Hát kínomban már Xenon szetteket kezdtem nézegetni, csupán a csatlakozó miatt... :o

Szerintetek mit tegyek?

[a csatolmányt egy admin törölte]
: Re: Ködlámpa utólag MK6
: kobold79 2010 August 02, 16:22:36 PM
Szerintem küld el a címedet amire elpostázhatok két db csatit! :)
A lukat meg gyárilag egy gumi dugó takarja. Ha találok küldök azt is.
Üdv Kob!
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: Gaben81 2012 February 09, 23:12:38 PM
Sziasztok,

Segítséget szeretnék kérni bárkitől, akinek sikerült utólag ködlámpát beszerelni MK6-ba. Gyári ködlámpáról van szó, nem univerálisról!

Ameddig én eljutottam:


Lökhárító lebont, a ködlámpa helyét kivágtam, beszereltem a lámpát, keretet, izzók be, csatlakozó összedug. Belül kapcsoló kicserél ködlámpás verzióra. Kapcsolnám ééééééés... semmi sem történik...

Az enci által lefényképezett csatlakozóba dugtam én is a ködlámpához adott kábelt. Most látom, Kob hozzászólásából, hogy az nem ködlámpa stekker. De akkor mi az? A csatlakozója passzol a ködlámpáéval, megfelelő helyen is van, kábel is pont olyan hosszú, mint kell. Ha nem oda kell dugni a ködlámpát, akkor hova?

Az én auóm ambiente felszereltség (bármiféle felszereltség nélküli :D ) lehetséges, hogy ebben a változatban nincs kivezetékelve? Mit lehetne tenni ez ügyben?

Minden segítséget köszi!
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: sztrakk9 2012 February 10, 06:49:10 AM
Behúzol 1 kábelt! én is ezt tettem mert nekem sincs /vagyis ahogy nektek/bekábelezve,dobsz rá rellét ,és bekötöd a kapcsolóba! 1h meló nem is látszik semmi.
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: Gaben81 2012 February 10, 09:04:40 AM
Tudnál kicsit részletesebben segíteni az ügyben? Akár fényképekkel, akár simán leírva mit hova kötöttél?

Köszköszkösz  :notworthy:
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: sztrakk9 2012 February 10, 09:27:27 AM
megnézem ma a kapcsolón,h melyik pontra kell kötni és estére megírok mindent!!!
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: sztrakk9 2012 February 10, 10:06:24 AM
Na meglestem neked.
Kezdve a kapcsolótól haladunk a lámpáig.
Kapcsoló 83b pont bekötsz egy vezetéket, majd ezt a vezetéket egy relé kapcsoló pontjához,a relét meg szokványosan bekötöd.
A relé kimenő ágát ketté osztod mivel így lesz jobb és bal oldal,a karosszérián jobb és bal oldalon a műszerfal alatt a sarokban találsz gumi harangot amin rettentő sok kábel megy a motortérbe,itt kipréseled a mindkét oldalon az 1-1 szál kábeledet/nehéz lesz mert rettentő szűk/ és belevezeted a motortérben lévő gégecsövekbe,egészen a ködlámpa helyéig,így nem látszik a kábel,remélem eddig tiszta?
Na ott van a ködlámpa csati ami elvileg nem az de szerintem az, annak van két vezetéke jobb oldal zöld fehér és fekete, bal oldalt kék-fehér és fekete, fogod elvágod a zöld fehéret jobb oldalt. kék fehéret bal oldalt és oda bekötöd az izzó felé menő szálra a te vezetéked! A másik felét pedig leszigeteled mert azt nem tudom hova megy vissza a kaszniba. és láss csodát működik kivéve a műszerfalon nem világít a lámpája az elsőnek.
Remélem segítettem! de kérdezz ha nem tiszta valami!!

üdv sztrakk
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: Gaben81 2012 February 10, 10:33:53 AM
Köszönöm mégegyszer, hétvégén nekiesek  :notworthy:
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: Gaben81 2012 February 12, 09:47:23 AM
Üdv Sztrakk,

Sajnos nem találtam itthon relét, amivel meg tudtam volna próbálni az általad leírtakat, viszont kicsit elméleti síkra vittem a dolgot.

Próbáltam értelmezni a fent linkelt kapcsolási rajzot. Elöljáróban annyit elmondanék, hogy nem vagyok elektroműszerész vagy autóvillamossági szakember, pusztán a józan észre és a korábbi elektrotechnikai tanulmányaimra hagyatkozok, ill. mivel a Haynes-könyvből való a rajz, nekik megszavazom, hogy nem írnak hülyeséget.

Ami buktató lehet, hogy a gyárilag ködlámpás autóknál más lehet a kábelezés, mint az enyémnél, de most tényleg elméleti síkon maradunk.

Aki jobban ért hozzá, az javítson ki nyugodtan!

Az ábrán a 15-ös kapcsolótól indultam. A kapcsoló az F50-es biztosítékon keresztül az értelmezésem szerint megkapja a 12V feszültséget, és a rajz szerint önmaga az, aki nyit zár áramkört, nem pedig relén keresztül vezérel.
Feltételezéseim szerint a zőld-narancs bemenő kábelon kell, hogy legyen feszültség, hiszen a gyárilag bent lévő hátsó ködlámpa tökéletesen működik. Az áramellátás közös az első ill. hátsó ködlámpa felé, így elméletileg (ha jó a kapcsoló) a kapcsoló megfelelő (első ködlámpa) állásában a 3-assal jelölt kapcsoló kimeneten is meg kellene jelennie az áramnak. Az másik kérdés, hogy a rajzon 3-assal jelölt kapcsoló kimenet a zöld-kék vezetéken keresztül az általunk emlegetett ködlámpa stekkerbe fut-e be vagy nem. Nem néztem, hogy a stekkerben nekem milyen színűek a vezetékek, de ha a gondolatmenetem nem csal, akkor legrosszabb esetben elég lenne simán a 3-as kimenettől kiépíteni egy kábelezést a stekker felé. Ilyen megfontolásból nem értem az utólag beépített relé szerepét, amit írtál.

Szóval ha a te gondolatmenetedet követem akkor kell a relé, ha a rajzot követem akkor nem kell, hiszen a hátsó ködlámpa felé sincs és az elv ugyanaz.

Valószínűleg végigjátszottad már te is ugyanezt, biztos tudsz újfent segíteni, hogy hol a hiba az én gondolkodásomban.
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: sztrakk9 2012 February 12, 14:51:24 PM
Én azért reléztem mert nekem a kapcsolóig egyáltalán be sem volt vezetékelve,a lámpáktól elindult és valahol eltűnt a kötegben. de lehet nem kell relé én csak biztonsági okból tettem be.
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: MK7GHIA 2012 February 14, 10:05:17 AM
Én azért tennék relét. Inkább az égjen be mint a kapcsoló.
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: sztrakk9 2012 February 14, 10:33:37 AM
Azért tettem én  is.
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: MK7GHIA 2012 February 14, 11:26:10 AM
Jaja gondoltam csak Gabanak mondom, hogy a relé beépítés teljesen jogos.  :)
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: sztrakk9 2012 February 18, 13:53:28 PM
Ha valaki tudna esetleg,h hova kell kötni,h visszajelezzen a műszerfalon is az első ködlámpa, annak örülnék! Köszi
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: Gaben81 2012 March 03, 13:40:40 PM
Nos, eljutottam addig, hogy a ködlámpa világít. Nem kerestem, hogy a ködlámpa stekkerből visszafelé merre fut a vezeték, inkább én is behúztam egy saját vezetéket.

Számos helyen utánajártam: szervízeknél, különböző kapcsolási rajzokat néztem meg (Haynes, Autodata...) Egyik sem említi a relét, gyárilag hátsónál sincs, közvetlen a kapcsoló van a stekkerrel összekötve. Elfogadom, hogy biztonságilag jobb a relé, én kihagytam...

A műszerfalat már szétbontottam, rajz szerint a kék/zöld vezetékre kell a jelet kötni. Rövidesen meg tudom erősíteni vagy cáfolni a dolgot :)

UPDATE: A kék-zöldet ne bántsd! Vicces dolgokat tud produkálni ha rákötöd a ködlámpa jelet. Pl nem tudsz indítani, csak ha ködlámpa állásban van a lámpakapcsoló, ill. a kulcsot ki tudod venni, jár tovább a motor egész addig amíg a kapcsolóval le nem kapcsolod a ködlámpát...

[a csatolmányt egy admin törölte]
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: sztrakk9 2012 March 03, 19:09:55 PM
Akkor ezek szerint a visszajelzőre nem találtál rá??
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: Gaben81 2012 March 04, 18:13:46 PM
Eddig nem sajnos
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: lacccus 2012 December 08, 12:19:57 PM
Nemrég én is beszereltem utólagosan egy gyári ködlámpát a Fityeszbe (MK6 facelift)...

Én szerencsés voltam,mert a ködlámpához jószívűen adták bónuszban a lámpakapcsolót is,(az egész így volt 15 ezer,izzókkal,műanyag elemekkel,csatlakozókkal) csupán ezért kötöttem be a kapcsolót is.

Nagyrészt az itt leírtaknak megfelel a bekötés,de én picit egyszerűsítettem rajta.
Íme a tapasztalatok:
 Mint említettem,megkaptam a ködlámpáshoz való kapcsolót,de utólag már úgy érzem,nem feltétlen szükséges.
A két kapcsoló annyiban különbözik hogy a ködlámpa nélkülihez való,csak egy fokozatban kapcsolható(hátsó ködlámpa),a ködlámpáshoz való pedig 2 fokozatban (első k lámpa--> első és hátsó k lámpa együtt)

 Az új kapcsolóhoz mellékelték a bele való csatlakozót is,kb 5 centis kábelekkel.Így azonnal láttam,hogy az Ambiente felszereltségűhöz képest egy kábellel több van az új kapcsolós stekkerben,a már fentebb említett zöld-kék csíkos. Ez az első ködlámpáé lesz!
Sajnálatos,hogy ezt az egyet már nem húzták be az alap felszereltségűbe,mert abban az esetben csak új kapcsoló be-->ködlámpa beszerel--> éés világítana!

 Szóval a zöld-kék vezetéket meghosszabbítottam,nagy nehezen átvezettem a motortérbe,a műszerfal alatt,bal oldalon átmenő vastag kábelköteg mellett. Az akksinál bekötöttem egy relét,hagyományos módon,(zöld-kék vezeték a + oldalhoz,az akksitól pedig egy negatív szálat) Ez a relé kapcsolja az akksitól jövő "+" szálat,ami a ködlámpához megy majd. (közbeiktatva egy 15 A biztosítékot. (KÖTELEZŐ!)
Megj. : Én semmiképpen nem hagynám ki ezt a relét,kímélendő a lámpakapcsolót,mert a két első ködlámpa kb 10-11 Ampert vesz fel! Láttam már megégett kapcsolókat régebben az ilyentől,úgyhogy ragaszkodom a reléhez,ami 500 ft-os tétel ;)

ITT JÖN AZ,AMI A FENTEBBI HOZZÁSZÓLÁSOKTÓL KÜLÖNBÖZIK:

 Nekem a lámpához menő kábelkötegből el volt vezetve a lökhárítóig a zöld-fehér+fekete ködlámpa kábel.Be volt dugva a lökhárítóban lévő vakdugóba,a ködlámák helyén,mindkét oldalon.

Én a lámpakapcsoló által,relével szabályzott pozitív szálat,rákötöttem a lökhárítónál lévő ködlámpa stekkerre,annak zöld-fehér szálára,(forrasztással,és jól leszigetelve!)(anélkül,hogy a zöld-fehér szálat elvágnánk,szóval sima rákötés!)
Negatív vezetéket nem is húztam,mert a ködlámpa csatiban a zöld-fehér melletti fekete vezeték úgyis negatív. A jobb-és bal oldali ködlámpa egy áramkörön van,így a másik oldali is világítani fog,nem kell a másik oldalra is vinni pozitív szálat! :)
A műszerfalon viszont így sem jelzi vissza külön az első ködlámpát,csupán a hátsót,ennek még majd utánajárok,csak most nagyon hideg van a garázsomban,a műszerfal bontáshoz ;)

 Összegezve:

Mivel az első ködlámpa műszerfali visszajelzője így sem működik,így én utólag feleslegesnek érzem,hogy kicseréljük a lámpakapcsolót is,elég ha a meglévő kapcsolón kimérjük,hogy melyik vezeték kapcsolja a hátsó ködlámpát,és arról a szálról viszünk előre egy szál vezetéket az első ködlámpákhoz,de akkor már KÖTELEZŐ a relé,mert amúgy 20 Amperrel terhelnénk a kapcsolót!! Szóval így az első+hátsó ködlámpa egyszerre működne,ami sztem teljesen elfogadható.

 Kicsit bő lére engedtem a dolgot,de remélem érthető volt,és szolgáltam hasznos ínfókkal ;)
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: RyAn 2012 December 08, 13:27:09 PM
csak tegyük fel egyszerre meg a két ködös, első-hátsó. előtted senki, mögötted viszont vannak szerintem nem egészséges azokat elvakítani ha a sima hátsó helyzetjelző elég  :-\
: Re:Ködlámpa utólag MK6
: lacccus 2012 December 09, 10:51:45 AM
Egyrészt igazad van,Ryan,de csupán azért emeltem ki a dolgot,mert mindenki spórol mostanában,ahol tud,és azért az egy funkcióért,nem biztos,hogy költségekbe kell vernie az illetőnek magát,pláne ha így sem lesz teljesen gyári érzés,a visszajelző hiánya miatt. ;)

A régebbi autókon sem mindegyiken választották külön az első-hátsó ködlámpa funkciót,másrészt ha előttem köd van,akkor utánam is ;) Látni,és látszani ...
De persze nem rossz,ha külön kapcsolható,mert jobban lehet alkalmazkodni a körülményekhez.Tényleg csak a költségtakarékosság miatt írtam le.