Ford Fiesta Klub Fóruma

Szériák fórumai => MK3-MK4-MK5 => : Robee86 2009 August 31, 08:53:16 AM

: Akksi HELP!
: Robee86 2009 August 31, 08:53:16 AM
Hali!
Elég fura a problémám! Néha olyat csinál az autóm, hogy indítani szeretném és nem csinál semmit! Tehát nem indul az indítómotor se. Ilyenkor ha egy kicsit megrázom az akksi kábelt, akkor beindul, de néha ez se segít. Ráadásul teljesen rendszertelenül csinálja ez a gépezet. Az utóbbi napokban pl. kétszer is eljátszotta, de előtte meg egy egész hónapig semmi...
Elképzelhető, hogy kontakthibás az akksi kábel? Mert ez tuti valami kontakthiba...
Előre is köszi a válaszokat! ;)
: Re: Akksi HELP!
: DVZs 2009 August 31, 09:22:12 AM
Itt már leírtuk mi lehet ilyenkor a baj: http://www.fordfiestaklub.hu/component/option,com_smf/Itemid,95/topic,1776.0/
Tessék keresni fórumban új téma nyitása előtt, irgum-burgum! :)
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2009 August 31, 09:22:54 AM
jó helyen kapizsgálsz. valsz kontaktos a cucc. nézd meg az önindítónál az érintkezőket, lehet lelazult. meg kell csiszolni az érintkezéseket, ha ez se segít akkor lehet meg van törve a kábel.
: Re: Akksi HELP!
: Robee86 2009 August 31, 10:12:17 AM
DVZS nekem nem azonos a problémám az általad írt linkben említettel. Nekem nincs semmilyen hang, se AC, semmi, szóval sztem Sudyenek van igaza. Tuti valami kontakt.
De az irgum burgum jogos, mert nem néztem körbe. :)
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2009 August 31, 10:18:43 AM
akkor viszont ha semmilyen hang nincs akkor nézd meg az akksi test kábelét lehet ott a kontakt. mert ha az önindítóra menő kábel lenne a ludas akkor az AC-nak még mennie kéne.
: Re: Akksi HELP!
: DVZs 2009 August 31, 10:41:53 AM
A kattanás csak a kábel azonosításában játszott szerepet. :) Testkábel a gyanús a te esetedben. Szemetek ezek a kontakthibák... Először próbáld meg tisztítani, aztán ha nem segít akkor cserélni.
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2009 August 31, 10:44:14 AM
jaja bírom őket én is... :D kiváncsi leszek mennyit fogok szívni az enyémmel mikor újra járni fog :D
: Re: Akksi HELP!
: Devla 2009 August 31, 20:47:34 PM
nekemis ugyanez volt a bajom anno. csak fogta magát elment minden elektronika a kocsiba. ilyenkor ha megnézed nekem legalábbis mindig leugrott a saru az aksirol kézzel kellett visszanyomni. levettem megtisztitottam visszatettem. azota semmi baj
: Re: Akksi HELP!
: Robee86 2009 September 01, 08:20:54 AM
Hát ezt már próbáltam sajna! :( Meg nekem nem szokott leugrani. De lehet, hogy megtisztítom mégegyszer! Ártani nem árt. :)
: Re: Akksi HELP!
: bull84 2009 September 01, 08:56:32 AM
Tisztítsd meg szerintem is a test kábelt ahol a kasztnihoz csatlakozik, az sem árt ha új csavart raksz bele lehet a régi már rozsdás :notworthy:
: Re: Akksi HELP!
: fiesta2002 2009 September 01, 11:30:23 AM
Vagy ha biztosra akarsz menni, kapcsolj be egy nagy fogyasztót (pl ablakfűtés, tompított vagy indítózás), fogj egy multimétert és mérd meg, hogy van-e ott feszültség, ahol nem kellene lennie.  :)

Pl. az akkumulátor pólusa és a saru között.
Vagy a negatív pólus és az autó fémteste között. (Testkábel hiba)
Vagy a testkábel saruja és a fém között, amire rá van csavarozva.

Ha nincs műszered, akkor egy izzóval is megpróbálhatod.

A régebbi Favoritonom a + pólusról egy külön vékonyabb vezeték ment a műszerekhez. Amikor az a szigetelés alatt meg volt törve, nem volt se kép se hang.  :)
Nem tudom, hogy a Te gépeden van-e ilyen.

Várjuk a fejleményeket.  :)
: Re: Akksi HELP!
: Robee86 2009 September 01, 14:25:14 PM
Na elvileg a héten már ki fog derülni a hiba forrása, mert a melóhelyemen van autószerviz is aztán az egyik műszerész srác megnézi nekem a napokban! :P Majd megírom mi volt a gond! ;) De addig is megtisztítom azokat, amiket írtatok, már megyek is! ;)
: Re: Akksi HELP!
: poipoi 2009 December 04, 13:33:38 PM
sziasztok!

új akksit készülök venni, ehhez kérek tanácsot.
1989 MK3 1.1-es Fiesta-ról van szó.

szétnéztem a neten, az - ismerős által ajánlott - Akkubolt.hu ---> Bären Polar Plus 12V 46 Ah akksit ajánl (akciósan, 24 helyett) 18 ezerért.
más oldalakon sehol nem találtam 46 Ah-s akksit, mindenhol 45 Ah van. Ráadásul más gyártók (Electro Power, Jász stb) termékei olcsóbbak: 13-15 ezer körül.
Két kérdés:

1. Van-e jelentősége a kapacitáskülönbségnek?
2. Milyen akksit ajánl a Bölcs Fiestás Társadalom?

Köszi előre is a válaszokat!
: Re: Akksi HELP!
: Jatis 2009 December 04, 15:13:29 PM
Vegyél Banner akkut. Megbízható.

XX. Kerület Sas utca. Én mindig itt veszem és nem is drága a hely.

http://www.auto-system.hu/
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2009 December 04, 18:59:57 PM
Jászakut itt csinálják nemmesze. Itt mindenhol ezt lehet szinte csak kapni.
2 év és kuka.

Nekem optima van. 10-éves és bármikor indít. Nem tudom meddig fogja bírni, de most még teker, pedig 1.8 D
Persze naon drága(35 körül). De nem véletlenül.
http://www.autoakkumulatorbolt.hu/Akkumulator-autoba-Optima.html
De ezek a bosch aksik jó áron vannak:
http://www.autoakkumulatorbolt.hu/Akkumulator-autoba-Bosch.html


Jatis az a link nem mükszik nekem!
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2009 December 04, 19:06:40 PM

más oldalakon sehol nem találtam 46 Ah-s akksit, mindenhol 45 Ah van.
Nem muszáj ragaszkodni a 46 AH hoz,ugyanúgy jó a 44-es,és a 45-ös is! Nincs szinte semmi jelentősége. :P
Inkább az indítóárama legyen minél nagyobb,ha összehasonlítasz többet,akkor ezt is figyeld!(A)
Minél nagyobb,annál könnyebben fog indítani  :P
: Re: Akksi HELP!
: kobold79 2009 December 04, 19:47:05 PM
Ha nem akarsz sokat költeni rá. Van gyári használt (makulátlan) 6E.
Üdv Kob!
: Re: Akksi HELP!
: poipoi 2009 December 08, 11:06:51 AM
Sziasztok!

Köszi az ötleteket.
Azt hiszem a(z egyik) Bosch lesz a nyerő számomra.

Még egyszer kösz!
: Re: Akksi HELP!
: kombusz 2009 December 08, 20:49:46 PM
szia.
 
én Exide Excell 44ah-s akksit vettem.soha nem volt vele semmi gondom..
az ára kb 13ezer ft körül mozog.
szokott hipermarketekben akcioba lenni.
: Re: Akksi HELP!
: TomeeFiesta 2009 December 08, 21:20:05 PM
én nem bíztam a véletlenre... 95Ah aksi.... most merűűjééé lee!!!  ;D

na jó a viccet félre téve... azért tettem bele ekkorát mert szokása volt indítózás közben lassan tekerni meg minden elhomályosodot... rádiót lehetett újra hangolni.. és csak pár ezerrel adtam érte többet! fél éves és semmi baja nincsen a fesz. meg van benne ;)
: Re: Akksi HELP!
: Jatis 2009 December 08, 21:57:29 PM
Szerintem egyszerűbb lett volna az önindító körül körbenézni.
: Re: Akksi HELP!
: TomeeFiesta 2009 December 09, 14:06:18 PM
nekem így megfelel... szépen tekeri és gyorsan  ;) megmutatom neki a kulcsot és beindul kb az a szisztéma van  ;D
: Re: Akksi HELP!
: Frequence 2009 December 09, 19:01:03 PM
Én is a Bosch-t ajánlom, az enyémben 9 éves volt mikor cserés lett. Szóval bírja egy darabig...
: Re: Akksi HELP!
: eduska 2009 December 10, 12:14:01 PM
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni tőletek..reggel óta olvasgatom a fórumot,de nem találok választ a hibámra. Van egy 1994-es 1.8 D Ford Fiestám.Nyáron vettem,friss műszakival,kifogástalan állapotban..Az aksi rossz volt benne, töltögettem,de beláttam,hogy új kell. 71 Ah volt benne,kaptam egy majdnem új 55 Ah-t és azt tették bele.Két hete használom vele,kicsit nehezebben indul,de indul.Ma reggel is elindult,de az 2.km után elszállt az indexem,a fűtésem és rádió..Itthon átnéztem az összes biztosítékot,semmi baj velük.Viszont,ha lekapcsolom a lámpát,működik az index,ha az index működik megint kikapcsol a rádió és a fűtés, ha a fűtést kapcsolom be nincs rádió...Elképzelésem sincs mi lehet a baj??? Találkozott valaki ilyen problémával?

Előre is köszönöm a válaszokat!
: Re: Akksi HELP!
: fiesta2002 2009 December 10, 13:43:05 PM
Szia Eduska!

Ha több akksi is egymás után elgyengül, akkor lehet, hogy a töltéssel van baj. (generátor, ékszíj, elektronika)

Ha az ember szakemberrel cseréltet akksit, akkor neki kötelessége a töltést is ellenőrizni, ez olyan gyakori hiba.

Ha van multimétered, mérd meg a feszültségeket motorindítás előtt, közben és 2000-es fordulaton is.

Persze az is lehet, hogy az akkucsatlakozókkal vagy a testkábellel van baj.

Vagy egy autóelektromos műhelyben ezeket 10 perc alatt ellenőrzik. Ahol beszerléssel árulnak akksikat, sokszor ingyen is megcsinálják.

Sok sikert, majd írd meg, hogy mi lett a vége.  :)
: Re: Akksi HELP!
: kombusz 2009 December 10, 15:38:08 PM
nem tudom mi lehet a baj.
de az tuti biztos hogy az az 55ah-s  akksi kicsi lesz ahoz az 1.8D motorhoz
: Re: Akksi HELP!
: eduska 2009 December 10, 15:46:43 PM
Kedvesek vagytok, köszönöm szépen... holnap elviszem egy elektromos szerelőhöz. Most du-án mentem a lányomért a suliba, ha lekapcsoltam a lámpát,tudtam indexelni,de fűtés,rádió nincs. Amikor indexeltem iszonyú gyorsasággal ment a vízhőmérséklet jelző mutatója a piros tartományba ill.,ha lámpát kapcsoltam akkor is..jajaj
: Re: Akksi HELP!
: Vadika 2009 December 10, 15:48:35 PM
Egyre érdekesebb  :o

Bízzunk benne hogy semmi komoly  ;)
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2009 December 10, 16:03:58 PM
testzárlat. vhol letestel a rendszer,

kombusz: nem kicsi az oda hidd el. gyárilag is akkorát raktak bele :)
: Re: Akksi HELP!
: eduska 2009 December 10, 16:12:10 PM
Testzárlat? Akkor az méréssel fog kiderülni,hogy hol..marad a szerelő.. :(  köszönöm :)
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2009 December 10, 16:25:00 PM
lehet még esetleg töltésprobléma is arra mindenképp érdemes első körben rámérni, hogy megvan-e a megfelelő töltés.

utána én leszedném az akksi testkábelét, a csatlakozásokat megtisztítanám, és utána megnézném, lehet csak ennyi a gond. ha nagyobb akkor meg tovább kell kutakodni a kábelek között, hogy hol testelhet le, hol lehet vezetéktörés, vagy szigeteléshiány...
: Re: Akksi HELP!
: eduska 2009 December 10, 16:34:15 PM
Hát reggel mindenesetre a testkábelt lecsavarozom és megtisztogatom a csatlakozásoknál..hátha ;) köszi
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2009 December 10, 16:35:41 PM
sUdYe remélem nem haragszol meg de a testzárlat azt jelentheti hogy a + 12V valahol testhez ér? Mert az sima zárlat és eszi a biztosítékot.

Egyértelműen a "-" pólus körül keresendő a gond! Két testkábel van a dieselnél. Eduska ha kinyitod a gépháztetőt a "-" akkusaruról megy egy vastagabb kb. 1 cm átmérőjű az önindítóhoz, és egy vékonyabb az akkumulátort tartó vas tálcára az aksi mögött a lemezre van felcsavarozva.
Vagy ez a vékonyabb kábel kimozgolódott a saruból vagy lent a lemezhez nem érintkezik. Szerintem van olyan kedves ismerősöd aki megnézi ezt neked hogy ne kelljen ezért szervizbe menned. De ha nem vagy messze Győrtől félúton összefutunk nappal és egy doboz borsodiért megcsinálom
: Re: Akksi HELP!
: eduska 2009 December 10, 16:49:24 PM
Aranyos vagy grimmcsalád :) Holnap reggel követem az utasításaidat és megnézem én...ha nem megy, visszatérünk arra a borsodira.. :D
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2009 December 10, 17:16:12 PM
Eszembe jutott egy gyors ötlet!
Kerítsél valahol egy ún. bikázó kábelt. Amivel másik aksiról szoktak indítani. Vagy bármilyen vezetéket aminek lecsupaszítod a két végét.
Tedd "gyújtásra" a kocsit, de ne indítsd be. Kapcsold be a vészvillogót és a fűtőventit és a "-" sarut kösd össze valami stabil fémes hellyel a kocsin (ne a szelepfedél legyen ahol az olajat kell beönteni mert az gumitömítésen van). A villogásnak normálisan kell működnie, a ventinek meg felpörögni. Apró szikra lehet, de nem ráz. Viszont kétszer is nézd meg hogy ne a "+" ragd testre. Az se ráz csak a szikra lesz nagyon nagy.
: Re: Akksi HELP!
: eduska 2009 December 10, 17:22:50 PM
"Bikakábelem" sajnos nincs,de vezetéket kerítek majd..hát remélem menni fog ;) Ha holnap reggel nem írok,nagy lett a szikra ;D Köszönöm!   :) ( szóról szóra úgy csinálom majd,ahogy írtad, a +-tól távol tartom magam )
u.i: és,ha ezt megcsináltam mi fog történni?
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2009 December 10, 17:51:11 PM
grimmcsalád, nem sima zárlat! hanem test! ami a negatív pólust jelenti. nincs megfelelő érintkezés, ezért az áram más utat próbál találni, néha ez más fogyasztókon keresztül történhet, ami már egy egyszerű nem túláramos rövidzár. (mintha be lenne kapcsolva), de nem oda kéne h menjen az áram, így nekünk ez nem jó, meg elektromos galibákat tud okozni.
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2009 December 10, 18:02:46 PM
Van egy műszerész szakmám és kellett az erősáramú szakmunkás hát megcsináltam azt is. Ha valami testzárlatos akkor az leveri a biztit, leég, tönkremegy kipurcan...
Ha valami testzárlatos de a testkábel szakadt akkor a kocsi 12-24 voltos berendezéseinél ez úgy jelentkezik hogy nem működik(és igen elindul az áram mindenfelé vissza az aksihoz pl. a motorhőfok gomba felé ami elviszi pirosba a műszert), hálózati fogyasztóknál meg úgy hogy megrázza az illetőt.
Ha a kocsin testzárlat van de nincsen rendes test akkor az csak addig nem okoz biztiolvadást amíg helyre nem lesz állítva a kábel.
Tehát a te elméleted szerint valahol szakadt, vagy túl nagy átmeneti ellenállással van csak testkábel ÉS még zárlatos is valamelyik cucc a kocsin?
Tehát ha megcsinálja a kábelt verni fogja valamelyik biztit.

De nem fogja mert nem zárlatol testhez a "+" hanem nem talál vissza.
(sUdYe ez most megint olyan mint a légtelenítés)
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2009 December 10, 19:53:57 PM
Na,akkor az én verzióm: Szerintem független az egész,az akku cserétől. O0
Én a biztosítéktábla környékén néznék széjjel,és meglazult testkábelt keresnék.A dízeleknél előfordul,hogy szétráznak dolgokat,a motor remegése miatt.Nem feltétlenül leesett sarut keresnék,hanem lazát,vagy kontakthibásat!A vezetékek átmozgatásával,lehet megszűnik a probléma is.
Vagy vannak a küszöbborítás felett,a motorháztető nyitó környékén is a kasztnihoz erősített negatív kábelek-én ezekre is gyanakszom ;)

Várom a fejleményeket! :P
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2009 December 10, 20:28:40 PM
Van egy m?szerész szakmám és kellett az er?sáramú szakmunkás hát megcsináltam azt is. Ha valami testzárlatos akkor az leveri a biztit, leég, tönkremegy kipurcan...
Ha valami testzárlatos de a testkábel szakadt akkor a kocsi 12-24 voltos berendezéseinél ez úgy jelentkezik hogy nem m?ködik(és igen elindul az áram mindenfelé vissza az aksihoz pl. a motorh?fok gomba felé ami elviszi pirosba a m?szert), hálózati fogyasztóknál meg úgy hogy megrázza az illet?t.
Ha a kocsin testzárlat van de nincsen rendes test akkor az csak addig nem okoz biztiolvadást amíg helyre nem lesz állítva a kábel.
Tehát a te elméleted szerint valahol szakadt, vagy túl nagy átmeneti ellenállással van csak testkábel ÉS még zárlatos is valamelyik cucc a kocsin?
Tehát ha megcsinálja a kábelt verni fogja valamelyik biztit.

De nem fogja mert nem zárlatol testhez a "+" hanem nem talál vissza.
(sUdYe ez most megint olyan mint a légtelenítés)

grimmcsalád, ok, lehet h helytelen volt a megfogalmazás, ezentúl kussba maradok...


de attól még a testkábeleknél lesz a galiba valószínű... csá.
: Re: Akksi HELP!
: kombusz 2009 December 10, 20:57:12 PM
elnézést.
én azért mondtam hogy kicsi az az akksi oda mert nekem OFF:1.8D escortom volt.
abba kicsit nagyobb akksi volt.
és szerintem ugyanazok az adatai csak más kasztni.
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2009 December 10, 20:59:06 PM
pontosan ugyanazok az adatai. és elég neki az 55Ah is. gyakorlatban szeretnek nagyobbat belerakni, de bőven elég.
Annyit kell figyelni hogy nagy indítóáramú akksi legyen. :)
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2009 December 10, 21:11:58 PM
Az én 1.8 D-ben 44 Ah van. És jó öreg már de bírja!

(OPTIMA  ;D 710 A indító)

Amúgy az Ah mint olyan tájékoztató jellegű adat. Megmérni, ellenőrizni nem tudod. Az indító áramot viszont igen.
: Re: Akksi HELP!
: kombusz 2009 December 10, 21:17:50 PM
na ebben igazatok van.
tényleg nem az Ah számit rajta.hanem tényleg mekkora az inditoáram.
de ebben a különbözö  akkumárkák között nagy a szorás.
az optima azért elég prémium márka.azok elég sokat kibirnak.
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2009 December 10, 21:21:28 PM
Sajnos hozzánk nagyon drágán hozzák be. USA-ban egy normális bosch áráért optimát kapsz és könnyebb nála meg még többet is bír.
: Re: Akksi HELP!
: eduska 2009 December 11, 20:33:13 PM
Sziasztok!

Írom a fejleményeket!!! A kocsim ismét a régi, csodálatosan működik!!!! Nagyon boldog vagyok és köszönöm a segítségeteket! :)
Tegnap este még átmozgattam az összes kábelt,de reggel még mindig ugyan olyan volt,aztán 10 perc használat után egyszer csak elindult a fűtés,bekapcsolt a rádió..minden működött, de negyed óra múlva ugyan az elölről...semmi elektronika nem volt.. Jöttek a sógoromék és átnézték,az egyik saru laza volt és a testkábel rozsdás volt kicsit a csatlakozásnál..Ki is mérték, töltés is volt.
Szóval átnézték, átmozgatták, megtisztogatták és MŰKÖDIK minden!!!!

KÖSZÖNÖM SZÉPEN MINDENKINEK!!!

u.i.: egy biztos, ezután is hozzátok fordulok, örülök, hogy "rátok" találtam
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2009 December 11, 21:33:34 PM
 :headbang: Csak egyszer jönne be így a lottó ötösöm :P :drunken_smilie:
: Re: Akksi HELP!
: zsivany 2009 December 12, 23:15:27 PM
Sziasztok!

Lenne egy problémám, amiben szeretném kikérni a villamos dolgokban jártas fórumtársak véleményét. Adott egy 1.4-es MK3-as Fiesta, amely azt játssza, hogy ha viszonylag rövid időn belül (valószínüleg itt a lényeg), rövid utakon használom, akkor kb. a 4 indításnál (továbbindulásnál) nem hajlandó indulni. Lassított felvételben pörög egyet-kettőt az önindító aztán annyi. Pár óra pihi után, mintha mi sem történt volna pöccre indul az autó.
Van valakinek valami ötlete?
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2009 December 13, 12:05:12 PM
Nézd meg a generátor töltését!Szerintem nem tölt megfelelően.
Ha az akksira rákötöd a mérőműszert(multimétert)akkor alapban 12-12.5 Voltot kell mutatnia.Miután beindult az autó,fel kell mennie 13.5-14.4 Voltig.Ha ez jó akkor nem a generátor a hibás.
Ha jól fel van töltve az akksi,és indításkor (az indítás pillanatában)mérve,lemegy 10.6Volt alá,akkor lehet az akksi a hibás,vagy esetleg az önindító vesz fel nagyobb áramot a kelleténél. Jó szórakozást! ;D O0
: Re: Akksi HELP!
: zsivany 2009 December 13, 15:03:11 PM
Köszi a választ, szórakoztam vele egy kicsit, de nem tudom mennyiben lettem most okosabb, úgyhogy megosztom az eredményt. :)
Akksin mértem mindent  nyugalmi állapotban 12,5-től 13,x-ig, de mivel ezt leállítás után tettem, így nem mérvadó. A hidegben beugrottam a kocsiba és elfelejtettem mérni előtte... :)
Járó motorral a feszültség 14,2 körül volt. Többször is mértem, kis eltérésekkel ekörül alakult.
Indításkor, ha beindult, akkor 11,x volt a feszültség, pontosan nem tudom, mert olyan gyorsan történt, h nem volt időm egyszer sem leolvasni a nedves szélvédőn keresztül. Viszont amikor nehezen indult, akkor 10,6 körül volt, de ekkor volt olyan amikor beugrott azért. Amikor pedig nem indult, akkor 9,6-ra is lement, de ekkor össze vissza ugrált a műszer.
Szóval most már csak a konzekvenciát kéne levonnom, de nem vagyok benne biztos. Én akksira tippelnék. Főleg, mert nemrég az indítómotor ki lett cserélve (igaz bontottra), de régi tényleg elég vacak volt.
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2009 December 13, 15:17:46 PM
a töltésed ezek szerint rendben van :P
akksira tippelnék akkor,de csak 60%-ban.a maradék 40% az önindító :P
: Re: Akksi HELP!
: zsivany 2009 December 13, 15:51:07 PM
Köszönöm! Az élet nagy kérdései.. De az egyik úton elindulok, aztán max a másik lesz a hibaforrás.. :D
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2009 December 13, 18:59:48 PM
A töltő-feszt alapjáraton mérted?
Ha igen akkor, jó lenne megmérni emelt fordulaton és terhelve(tompított lámpa+fűtőventi).

Nem valószínű, hogy aksi mivel bármilyen rövid is az az út tölt valamennyit a generátor, melegszik az olaj(könnyebben mozdulnak az alkatrészek).
Inkább önindító lesz az. Esetleg túl nagy előgyújtás, de a benzineshez nem naon értek, csak azt tudom hogy a skoda 100-am önindítóját anno a nagy előgyújtás megfogta.
: Re: Akksi HELP!
: zsivany 2009 December 13, 19:45:58 PM
Ha növeltem a fordulatszámot, akkor sem változott a feszültség, az alapjáratihoz képest.
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2009 December 13, 19:56:00 PM
Akkor a töltésed jó(ha a műszered jól mér), és akkor ha hidegen betekeri akkor melegen pláne be kellene tekernie.
Szóval aksi marad, egyenlőre.
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2009 December 13, 23:35:49 PM
1.6 CVH escort vacsi új akksi hidegen -10-ben is pöcröff, melegen sosem indult.

diagnosis:

1. elkoszolódott önindító ==> takarítás megtörténtével jobb lett, de nem gyógyult meg teljesen.
2. önindító testkábele laza volt ==> meghúzás után már működött
3. computer felé jelet küldő hőgomba csere után a probléma megoldódott.


Akksiban 12-13 V között kell lenni alapjáraton a feszkónak. Terhelve sem szabad ez alá mennie sokkal. emelt fordulaton 14-14.5 közé kell esnie. én még ránéznék esetlen egy feszültségszabályzóra is. ott is lehet galiba ha nem ezeket az értékeket produkálja.
: Re: Akksi HELP!
: zsivany 2009 December 15, 22:38:31 PM
Odáig jutottam, hogy vettem ma délután egy új akksit és este beszereltem. A kocsi elindult, de az öröm nem teljes eddig. Az első próbálkozások gyászosak voltak, megint csak tekert egyet-kettőt a főtengelyen. Igaz, most azért utána beindult (OFF mind a három henger a négyből...), de a zárójeles rész miatt sokat nem tudtam vele kezdeni. Szóval az az érzésem, hogy nem 100% akksi gond lesz ez... >:(
De majd holnapi tapasztalatokról még beszámolok, megpróbálok menni is vele...
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2009 December 16, 07:39:45 AM
Hááát nem is kell hallgatni a jó ötletekre.
Említettem én, de ha nem hát nem.

Még az önindítóra menő testkábel is lehet lent a sarunál ganyés.
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2009 December 16, 13:17:59 PM
Odáig jutottam, hogy vettem ma délután egy új akksit és este beszereltem. A kocsi elindult, de az öröm nem teljes eddig. Az els? próbálkozások gyászosak voltak, megint csak tekert egyet-kett?t a f?tengelyen. Igaz, most azért utána beindult (OFF mind a három henger a négyb?l...), de a zárójeles rész miatt sokat nem tudtam vele kezdeni. Szóval az az érzésem, hogy nem 100% akksi gond lesz ez... >:(
De majd holnapi tapasztalatokról még beszámolok, megpróbálok menni is vele...

első körben mindenképp nézd meg az akksi testkábelét, ha az jó szedd le az önindítót, kösd rá direktbe az akksira egy pillanatra, és ha úgy felpörög akadálymentesen akkor valsz nem ott a hiba hanem a motorban.

a 3 hengerezés picit zavaró nekem ott sokminden galiba lehet. ezt régebben is csinálta már? milyen moci is pontosan?
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2009 December 16, 14:32:00 PM
Van PÁPÁN egy pöpec kisöreg aki önindító-generátor felújításban majdnem hogy verhetetlen.
Ha kell áthozod Győrbe az önindítód, vagy kihozod Komáromba az állomásra és egy hét alatt megfordítom pápára haverral.

Ha kell szólj!
: Re: Akksi HELP!
: RyAn 2009 December 16, 23:30:53 PM
nekem van hibátlan öninditóm!
akár ki is cserélem neked...

ui: sajna ölyen csövem nincs a légszűrő házhoz  :-\
: Re: Akksi HELP!
: harciger 2009 December 17, 22:43:05 PM
Zsivany.

Nekem is ilyen problémám volt. Takarítsd ki az önindító bendiszét. Az önindítón van egy fekete színű kis ház. abban van egy kapcsoló valamint rugó stb. ezt alaposan zsírtalanítani, és visszahelyezni. Reménykedem, hogy csak ennyi a baja. de ha nem akkor szólj és okoskodom.  
: Re: Akksi HELP!
: zsivany 2009 December 19, 10:40:10 AM
Kezdek őszülni lassan, azt hiszem... :) A kocsi másnapra nem indult be, de tekintettel arra, h az akksit nem töltöttem megvétel után és nem tudom mennyi szufla van benne gyárilag, ezért feltöltöttem, behelyeztem, majd ismét nem indult el. Mint egy rossz társasjátékban, visszaugrottam az első mezőre és az van, mint amivel az egész gond elkezdődött. De azóta új az önindító és az akksi is (én meg szegényebb mindezek árával). Ideges kicsit sem vagyok... jövő hét elején bevontatom valami szervizbe, mert nekem nincs garázsom és hóban, -10 fokban nem igazán fekszem alá önindítót leszerelni, annyit nem ér, lebetegedjek a hóban kúszás miatt. Majd beszámolok a fejleményekről.
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2009 December 19, 12:51:08 PM
A kereskedelmi forgalomban kapható aksik 95% savval árammal feltöltött gondozásmentes aksik. Nem kell tölteni őket.
Hogy mennyi fölösleges pénzed van erre a nem indul projektre azt te tudod. Írtuk, hogy nem aksi lesz!

Egyáltalán behúz a bendixed?
Ha ráadod a világítást és indítózol elhalványulnak a lámpáid vagy virítanak tovább.
Ha a bendikszen lévő 14-es kulcsnyílású csavarokat egy vastag csavarhúzóval rövidre kötöd, felpörög az önindító motorja(ne ilyedj meg szikrázik)?

: Re: Akksi HELP!
: viktorwrz 2009 December 22, 15:54:39 PM
Az autó nyugalmi áramfelvételét gondolom még nem mérted. Mert, ha egyik napról a másikra lemerül és az akku új, akkor csak ilyesmi hibáról beszélhetünk. Pl.: rossz riasztó, kpzár, egyéb elektronikák

Ezt nagyon egyszerűen megtudod mérni egy mezei műszerrel, úgy, hogy leveszed az akku egyik saruját és közbeiktatod a műszert. Néhány miliamperél nem ehet többet az autó. (természetesen mindent kikapcsolsz, bezársz a kocsiban, sőt még riaszd is be!!!)

Ha van áramfelvétel (több mint 100mA) akkor ott valami gubanc van. Szedd ki egyesével a biztositékokat és figyeld mikor esik le az áramfogyi. Igy elöbb utóbb kitudod zárni a hibás áramkört.

Szerk.: bocsi most olvasom, h feltöltött akkuval se indul. Erre viszont nagyon egyszerű megoldást tudok.
Áram alatt kell meghúzni az öninditó saruit. Tehát megkérsz valakit, h üljön be a verdába és a jeledre inditózik.
Te aláfexel a kocsinak és asszem 13-as villáskulccsal jól meghúzod a csavarokat miküzben a kolléga inditózik.
Ha szerencséd van akkor még jóideig nem lesz igy gond a kocsival.
Ha nem sikerül akkor bontsd le az öninditó saruit és tisztogasd meg drótkefével az öninditónál a csavarokat és a sarukat is.

Tavaly sajna végigszivtam ugyanezt a mondeómmal.

Remélem sikerül mihamarabb megoldanod a gondod.
: Re: Akksi HELP!
: zsivany 2010 January 01, 19:08:26 PM
Úgy tűnik az ünnepek alatt sikerült a probléma végét megtalálni és a kábel lett a végső ludas. Most működik... Köszönöm mindenkinek a segítséget és a sok hasznos tippet! OFF ON BUÉK OFF OFF :)
: Re: Akksi HELP!
: TomeeFiesta 2010 January 02, 01:37:44 AM

Áram alatt kell meghúzni az öninditó saruit. Tehát megkérsz valakit, h üljön be a verdába és a jeledre inditózik.
Te aláfexel a kocsinak és asszem 13-as villáskulccsal jól meghúzod a csavarokat miküzben a kolléga inditózik.

ezt nem értem... miért közbe indítózni miközbe húzod meg?  ::)
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2010 January 02, 02:11:44 AM
ezt nem értem... miért közbe indítózni miközbe húzod meg?  ::)

én se, ha így is tenne akkor még az áram is jól megb@szná... normálisan meg kell húzni a sarukat és kész. előtte meg meg kell tiszítani az érintkező felületeket :D ennyi a kulcsa a dolognak.
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 02, 07:09:23 AM
én se, ha így is tenne akkor még az áram is jól megb<kukac>szná... normálisan meg kell húzni a sarukat és kész. el?tte meg meg kell tiszítani az érintkez? felületeket :D ennyi a kulcsa a dolognak.

Miért ilyesztegeted szegény emberkéket feleslegesen?
Miért okozna áramütést a 12 V? Törpefeszültség! 8)
: Re: Akksi HELP!
: viktorwrz 2010 January 02, 11:26:14 AM
ezt nem értem... miért közbe indítózni miközbe húzod meg?  ::)
Hogy áram alatt legyen. A pucolgatás nem mindig távolitja el az összes mocskot. Meg van, hogy már belül is van valami kontakthiba amit hiába pucolsz kivülről. Ha viszont mozgatod akkor áthúz (inditóáram akár 150-200A is lehet)és lesz kontakt, igy még egy darabig nem kell tologatni a verdát és betudod tervezni az öninditó/bendix-cserét...

Mert ugye Murphy törvényei szerint nem mindig akkor romlik el az öninditó amikor ráérsz és pont a szerelő elött állsz felesleges 40ezerrel....

Egy villás- vagy dugókulcs viszont szinte mindig van a közelben.
: Re: Akksi HELP!
: sUdYe 2010 January 02, 12:13:59 PM
nekem ez érthetetlen hogy miért is kell áram alatt lennie, sztem totál felesleges, ha már valaki mókol a villáskulccsal akkor javítsa meg az önindítót... nem egy olyan bonyi dolog az. :)
: Re: Akksi HELP!
: harciger 2010 January 03, 10:57:51 AM
Hé... Én véletlenül a crovámat össze érintettem az aksi plusz és test részénél.
Te....én úgy beszartam..
De a legjobb, hogy összeragadtak, legalább 4-5 másodperc volt az egész. MELEG volt a crova.+ hatalmas szikra.
Az igaz, hogy az egyenáram nem rázz, nagyobb veszélybe, kárba is vihet. Egy ismerősömnek öreg alfaromeoja volt, mivel nem volt jómódú emberke.
Szerelés közben rövidzárlat kialakult a műszerfalban. A biztosíték megvolt buherálva /előző tulaj/. Pillanatok alatt kigyulladhat az autó ha az ember pánikba esik és nem a sarut cibálja le.Sajnos emiatt nem maradt neki csak a vas. Itt nyilvánvalóan mindenki hibás volt.
Sose szereld az autót feszültség alatt!!! Jó tudom, ehhez ügyesnek kell lenni, sajnos a szakemberek is tévednek.

PS: kötözgettem a magnót. A test kábelt megblonkoltam és összeérintkezett a testtel.Észre sem vettem. az a kábel totál leégett, füstölt mint a bolond. /én még ilyet nem láttam/. Hogy a biztosíték miért nem oldott ki? mert akkor akartam bekötni. Az a bűz és fehér füst nem gyerekjáték. Mikor a műszerfal alatt ég valami, azt te nem oltod el!!!
Saját és más tapasztalataiból tanultam. Áramtalanítani kell!
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 03, 11:57:51 AM
Hé... Én véletlenül a crovámat össze érintettem az aksi plusz és test részénél.
Te....én úgy beszartam..
De a legjobb, hogy összeragadtak, legalább 4-5 másodperc volt az egész. MELEG volt a crova.+ hatalmas szikra.

PS: kötözgettem a magnót. A test kábelt megblonkoltam és összeérintkezett a testtel.Észre sem vettem. az a kábel totál leégett, füstölt mint a bolond. /én még ilyet nem láttam/. Hogy a biztosíték miért nem oldott ki? mert akkor akartam bekötni. Az a b?z és fehér füst nem gyerekjáték. Mikor a m?szerfal alatt ég valami, azt te nem oltod el!!!
Saját és más tapasztalataiból tanultam. Áramtalanítani kell!

Ha valaki rövidre zárja az aksi két sarkát az vessen magára(következmények, mellékhatások tekintetében kéretik elolvasni a használati leírást és kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét :D )

A testkábel megBLANKOLása és testhez érintése hogy okozhat zárlatot? :o
: Re: Akksi HELP!
: bull84 2010 January 04, 15:09:35 PM
Zárta az áramkört amikor összeért a két test ???
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 04, 19:32:12 PM
Ha a két test összeér az JÓÓÓÓÓHH. Csak annak nem sok köze van a kocsi  aksihoz. Habár....(brrrrrrrr abba is kell elem vagy aksi) :D
: Re: Akksi HELP!
: bull84 2010 January 05, 16:01:35 PM
ha a lejátszónál matatsz előferdűl a szikra, nálam az erősítőnél volt ilyen, olyan ívet húzott ;D
: Re: Akksi HELP!
: harciger 2010 January 05, 20:00:30 PM
jólvan már... ;D Rosszúl írtam, mert annyira bennem volt, hogy hülyeséget csináltam. nem test kábel volt az...

: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 05, 20:10:36 PM
Sejtettem ám ;)
Az aksisaruról húztad be közvetlenül az utastérbe?
Mert ha igen akkor nem lenne jó az aksihoz a legközelebb biztizni?

[a csatolmány törölve]
: Re: Akksi HELP!
: harciger 2010 January 05, 20:14:24 PM
Most már minden az aksi után van bizti.
Megijedtem én attól a fehér fűstől.
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 05, 20:24:42 PM
2000 környékén kölcsönkértem egy dízel golfot.
Tulaj kötözgetett mindent a kocsiban és a biztit fölösleges hibalehetőségnek tekintette.
Miközben kiállt a kocsival az udvarra, az általad említett fehér füst majd lángok csaptak fel.
Nem kellett elvinnem a kocsit ??? És hogy örültem hogy nem nálam gyulladt ki :'(
: Re: Akksi HELP!
: poipoi 2010 January 07, 15:54:29 PM
sziasztok!

pár hete kérdezősködtem itt akksi ügyben.
azóta kiderült, hogy akksi ÉS önindító probléma volt egyszerre a kocsiban.
előbbit újra cseréltem, utóbbit javíttattam. nem volt olcsó  ::)
viszont immáron pöccre indul...  ;D

az akksi kapcsán több boltot is ajánlottatok, végül a LESTI Akku-nál vásároltam, Kőbányán.
15500 volt a 44Ah Bosch.

[Szóval a kisautó él és virul, viszont vészesen közeledik a forgalmi lejárata és van még egy-két dolog, de ezt már más topikban...]


Köszi még egyszer a hozzászólásokat!
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 17, 13:34:58 PM
Sajna jászakuval a legtöbb embernek ez a baja.
2-év gari, és azt, csak azt ki is bírja.

Persze jó lenne tudni egy töltő feszt emelt fordulaton!
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2010 January 17, 18:46:13 PM
A "nagy zene" kikészíti az akksit,ami nem hirtelen,lökésszerűen keletkező áramfelvételre van kitalálva.
A nagy basszusoknál hatalmas áramfelvétele van egy erősítőnek,és az akkumulátor cellái károsodnak.
Ha nagy zenéd van,tegyél az erősítő elé egy legalább egy 1 farados kondenzátort!Az erősítőtől,max 20 cm kábellel legyen összekötve,ugyanolyan vastagságú és anyagú legyen,mint a tápkábeled!
Akkumulátorból Varta,Bosch,Exide,Banner-az olcsóbbak közül,én ezeket venném,ilyen sorrendben :P
A Varta egész jól bírta a hifit az előző verdámban,a Bosch silver meg már 5,5 éve szolgál a fater suzukijában ;)

A normál értékek,alapban 12,2-12,5V, az autót beindítva 13,3-14,4 ig jó.
Az indítás pillanatában nem szerencsés,ha 10,6 alá megy.

Az akksiknál az indítóáram is nagyon lényeg!Egy 55AH-s nál legyen legalább 500-540A az indítóaárama!
Megéri,mert jóval könnyebben indul,hidegben is :P
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 18, 14:46:11 PM
Elképzelhető én tudom rosszul, de a kondi nem az erősítő közelébe kell, hogy kompenzálja a hirtelen áramszükséglet ami az erősítő tápkábelén keresztmetszet híján nem tudna átmenni a kábel ellenállása miatt!
Egyébként ez a kondizás dolog inkább dizájn és divat kérdése és nem annyira a fontosság mint inkább az üzleti érdekek indokolják.
Egyszer akinek van kedve számolja ki mekkora töltést képes egy 1-2 F-os kondi eltárolni, és hogy mekkora az az impulzus amit képes támogatni.

Ha az aksi közelébe max. 20 centire rakja a kondit akkor azt úgy gondoltad fixen kösse rá? Mert így ez esetben aksisaru levételnél okozhat meglepetést az a tárolt töltés.
: Re: Akksi HELP!
: bull84 2010 January 18, 16:01:36 PM
Nekem a zenét az egyik munkatársam csinálta, rakott be kondikat de egész kicsit a hangszorók elé azért hogy magas a közép és a mély ne szóljon bele egymás hangtartományába vagy valami hasonló, a nagy kondira azt mondta hogy nem igazán érdemes csak pénzkidobás. De viszont valaki meg esküszik rá hogy kell, kinek mi :notworthy:
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 18, 16:21:36 PM
A hangszórók elé azért mert a kis frekvenciás mély hangok nem tudnak átmenni rajta, szűrő ként működik. R C szűrő ahol a C-t beépítette a kollégád az R-t meg adja a hangszóró tekercse.

Ha valaki az elektronikához ért az tudja mi pénzkidobás, ha meg a dizájnhoz akkor meg hogy mi szép és drága.
Tuttira jól mutatnak a voltmérős kondik a kocsiban, ezt nem lehet elvitatni tőlük.
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2010 January 18, 18:18:43 PM
Elképzelhet? én tudom rosszul, de a kondi nem az er?sít? közelébe kell, hogy kompenzálja a hirtelen áramszükséglet ami az er?sít? tápkábelén keresztmetszet híján nem tudna átmenni a kábel ellenállása miatt!


Ha az aksi közelébe max. 20 centire rakja a kondit akkor azt úgy gondoltad fixen kösse rá? Mert így ez esetben aksisaru levételnél okozhat meglepetést az a tárolt töltés.
Idézem magamat:
"Ha nagy zenéd van,tegyél az erősítő ELÉ egy legalább egy 1 farados kondenzátort!Az erősítőtől,max 20cm kábellel legyen összekötve,ugyanolyan vastagságú és anyagú legyen,mint a tápkábeled!"

Azt hogy kondanzátort érdemes-e elékötni,lagegyaszerűbb úgy eldönteni,hogy esetleg egy havertől kölcsönkért,vagy egy üzletből kipróbálásra elkért kondit ki kell próbálni.Sötétben,bekapcsolt lámpákkal,nagy hangerőn hajtva a cuccot-először kondi nélkül próbálni-ekkor villódzik a lámpa,ha nagy a terhelés.Majd kipróbálni kondival is. ha eltűnik a villódzás,akkor van értelme a kondinak.ha nem,akkor nincs.Rendszere válogatja.Én csak a hirtelen fellépő nagy feszültségesések miatt javasoltam,ami mindenképpen káros az akksinak.
Mostanában elég nagy viták vannak fórumokon a szükségességéről,próbálja ki,és döntse el mindenki maga,hogy javult-e ettől a rendszere.
Akksisaru levételekor okozhatnak meglepetést,és először kisütném,egy rákötött izzóval,és utána szedném le.
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 18, 18:39:15 PM
Az aksik arra vannak kitalálva hogy rángassa őket az önindító 400-600 esetleg 800 amperrel!
Aki 1000W-ot meg ilyen hülyeségeket akar kicsikarni a 12-Voltos rendszerből(P=U*I vagyis I=P/U ami 80-100 A), az vagy tudatlan (és ez a többség), vagy megszállott és erősebb generátort és + aksit rak be.
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2010 January 18, 18:53:10 PM
Veled nem vitatkozom,mert te bölcsebb és mindenkinél okosabb vagy! :notworthy:
A szakmámat meg visszaadom.Az akksik pedig ezentúl 100 évig fogják bírni :P
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 18, 19:04:16 PM
Na látod ez egy profi megalapozott, tényeken alapuló döntés!
De!
Inkább!
Ne korlátozd magad!
Tudod mit! Inkább: Fogom magam és leregizem!
Minek a fizika, minek a törvények, ha van aki anélkül, és ahelyett is bármikor bárkinek tud segíteni(pénz kérdése az egész).
Mielőtt azonban az álszerénység látszatával leégetnél, azért nem ártana 1-2 számítás. Meg hogy mi a töltés, 12 volton mennyi áram mekkora teljesítményt tud milyen keresztmetszeten kiszolgálni számítható veszteség nélkül.
Ha ezeket betolod akkor ne add vissza a szakmát. De ha nem.......

Na csá!
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2010 January 18, 19:20:01 PM
Mivel én nem 1000w-okról beszéltem,hanem az akksi kímélésének módjairól,ezért nem értem a kirohanásodat.
Legyen egy gyakorlati példa,ami az én szemem előtt lebegett,amikor leírtam az előbbieket:
Mondjuk egy futár,kis fiestájával naponta 300km-t megy,de úgy,hogy van 30 címe,ahol megállítja,majd ujraindítja a motort.ezt csinálja 3 évig,mondjuk.
Vagy a másik fiestás,szintén megy napi 300km-t,de csak mondjuk napi 4 indítással.
Melyikük akksija fogja tovább bírni?Szerintem az utóbbié.
Az erősítő is hasonló igénybevételnek teszi ki az akkumulátort,mint az első esetben,csak folyamatosan,és hosszú ideig akár,-a zene hallgatásától függően.de abban igazat adok neked(de az ellenkezőjét nem is állítottam)hogy nem olyan áramfelvétellel,és nem is olyan mértékben,mint egy önindító.Hosszú távon mégis káros lehet az akkumulátornak,ez a fajta terhelés.
Ennek kivédésére javasoltam a kondenzátort,nem az 1000w elérésére,ami normál akksival,és normál generátorral szerintem is lehetetlen.
: Re: Akksi HELP!
: bull84 2010 January 18, 19:58:06 PM
De ez csak akkor javasolt gondolom én ha valaki annyira felhangosítja a zenét hogy az erősítő maxon működjön, azt nem nem lehet bírni. Én a saját rendszerem veszem alapul , az erősítő kb 30%-osra van állítva és így is képes nagy teljesítményre, no ehhez nem kell kondi, da ha valaki folyamatosan maxon használja oda már kell, de azt senki nem bírja vagy bírja de tuti süket. Én trabin láttam ilyen lámpa villogás, minden basszusnál elhalványúlt ;D
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2010 January 18, 20:42:56 PM
grimmcsalad!

itt van akkor néhány szám,az 1000w-os témához: 50mm2 réz kábellel számolva
A tápkábelek ellenállás mértékét ohm/mm ben adják meg.
U0=12V
deltaU=I*R

R a tápkábel ellenállása.

R= fajlagos ellenállás x vezetékhossz(méter) / vezeték-keresztmetszet (mm2)
A fajlagos ellenállás réz esetén 1/56 Ohm (négyzetmilliméter per méter)
a kábel hossza legyen 5 méter.
R=5/(56x50)
R=0,00178

szóval a kábelünk ellenállása 5 méter hosszon,0,00178 ohm

Az erősítők áramfelvételét úgy határozhatjuk meg,hogy a szinuszos(RMS) teljesítményüket  megszorozzuk 0,13-mal,így megkapjuk az erősítő áramfelvételt
esetünkben:
1000W x 0,13=130A

A megfelelő kábelméretezéshez szükséges a kábel ellenállása,amit ugye kiszámítottam
A kábel méretét ezek után táblázatból kerestem ki,ami 4-5 méter kábel esetén,125-150A áramfelvételig 50mm2 keresztmetszetet kíván.
Egy átlagos 55 Ah-s akkumulátor indítóárama kb 500A,ami már jónak mondható.
esetünkben 12V/500A=0,0024ohm,ami nem olyan jó egy ilyen erősítőt ellátni.
Ehhez inkább valami spirálcellás akksi lenne a jó,mondjuk egy Optima red top. 850A indítóárammal
ennek belső ellenállása 12V/850A=0,0141,ami sokkal jobb érték.
és hogy az akksik tudása is véges,itt az optima példának(egy pár adat róla)
OPTIMA Red Top 850 S akkumulátor
Feszültség:    12 Volt
Hidegindítás:    850 A - 18°-nál
Lemeríthetőség:    400 alkalommal
Indítóciklus:    12.000 felett

ár kb 65 ezer :-\
Remélem kimerítő volt a válasz :P
: Re: Akksi HELP!
: RyAn 2010 January 18, 23:09:42 PM
Topicomba kéne kis segitség ha vki tudsz köszönöm!
: Re: Akksi HELP!
: fiesta2002 2010 January 19, 13:06:48 PM
Üdv lacccus!

Nagyon jó kis kalkuláció a fenti, de a belső ellenállást nem jól számoltad.
Amikor a red top leadja a 850 A-t, akkor közben nem 0V-ot szolgáltat, hanem az önindítón esik mondjuk 10V, az akksin meg 2 V.
Vagyis a belső ellenállás 2V/850A=0,0024 ohm.

De ez a zene szempontjából mindegy, csak azért írtam, nehogy valaki emiatt bukjon meg fizikából. (meg, hogy én legyek a legokosabb)  :)
: Re: Akksi HELP!
: DVZs 2010 January 19, 16:41:17 PM
Akkor a fair-play jegyében felkérem az ellenzék képviselőjét, grimmcsaládot, hogy fejtse ki álláspontját. :) (Vegyétek a lapot, srácok, mert irgum-burgum! :D)
De komolyan, ha lacccus leírta az ő számításait amire a véleményét alapozta akkor úgy korrekt, ha te is leírod.
Lássuk be, egyikőtök sem mindenható és tévedhetetlen - legfeljebb majd egyikőtök belátja a másik igazát és tanul belőle. De csak civilizáltan...  :-X
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2010 January 19, 17:01:08 PM
A félreértések elkerülése végett: Azt a számítást nem a kondenzátor szükségessége melletti érvként írtam le,hanem próbáltam azt érzékeltetni hogy nem vagyok teljesen hülye a szakmámhoz.
Viszont a kondenzátort inkább gyakorlati tapasztalat alapján javasoltam,és csak eredményes kipróbálás utáni megvételt feltételezve.
Viszont,mint írtam,jónéhány fórumon(pl surányihifin)olvastam komoly érveket és ellenérveket,ez a téma mindenhol megosztja a népet,hasonló vitákat kiváltva. :-\ nincs határozott álláspontom.
Szóval,nem a vitát folytatandó,hanem szakmai kíváncsiság miatt kérdezem grimmcsaladot,hogy milyen számítások,vagy gyakorlati tapasztalat,vagy fizikai törvény miatt utasítja el,ennyire határozottan a kondenzátor használatát?
Komolyan érdekel,mert eddig hittem,hogy nem csak dizájn elem a kondenzátor.
: Re: Akksi HELP!
: Vadika 2010 January 20, 00:34:59 AM
Nekem mint vas - műszaki cikk kereskedői végzetséggel rendelkező egyén, szóval nekem az a véleményem hogy ha komoly zenét akarsz  ( volt trabim és utánna érdeklődtem pedig elvileg tanultam az elméletet ) szóval ártani nem árt a kondi de nem oldja meg a komoly dolgokat szóval egy egyszerü hifinél nincs jelentősége!!!
De ha komoly és nagy teljesítményű cuccot szeretnél akkor szerintem alap a plussz generátor illetve a hozzá tartozó aksi :-X
Mert a fizikát sajna nem lehet át írni ;)
: Re: Akksi HELP!
: TomeeFiesta 2010 January 20, 10:36:14 AM
az a hangváltó amire te gondolsz nem?
: Re: Akksi HELP!
: Neighbour 2010 January 20, 16:26:54 PM
hüha nekem 74 AH-s van nem is gondolkodik sokat :) nem akarok okoskodni nálam is volt olyan problem hogy elfordítottam a kulcsot és nem indult ilyenkor kicsit befele megnyomom az indító kulcsot és úgy indítózok utána pöccen elsőre!
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 20, 17:16:44 PM
Kondi kontra Aksi

Idézett állítás: "A "nagy zene" kikészíti az akksit,ami nem hirtelen,lökésszerűen keletkező áramfelvételre van kitalálva.
A nagy basszusoknál hatalmas áramfelvétele van egy erősítőnek,és az akkumulátor cellái károsodnak."

1. Ha 60-80 esetleg 100 amperekkel szeretne hallgatni valaki zenét a kocsijában azt sokáig ne tegye ha áll a motor, mert ugye rövid időn belül (akár 15-20 perc) az amúgy sem 100%-os aksi nem fogja betekerni, főleg ilyen időben amikor a hideg idő tovább csökkenti a kivehető töltést.
De ezt miért is írom.
Járó motornál a generátor 14 V felett tölti az aksit és próbálja kiszolgálni a fogyasztókat. Teszi ezt fiestáéknál akár 90 A-ral is. De lehet találni 120-160 amperes generátorokat is. Na most amikor elkezd az erősítő ráakaszkodni a rendszerre és szívni a vérét akkor először a generátort próbálja leterhelni olyannyira hogy a fesszabályzó már nem bírja árammal és ekkor elkezd csökkenni a feszültség.
Ha jó a generátor és kevés fogyasztó üzemel a zene mellett akkor minden további nélkül kiszolgálja az akár 80-90 A-es fogyasztást is. Ha nem akkor marad egy kicsi az aksinak is, de már töredéke annak az áramnak ami a kedvenc effektünket megszólaltatja.

Ha jól gondoltam át a dolgot akkor inkább a generátort kellene védeni valamivel a tüskék és a túlterhelés ellen.

2. Hogy miért gondolom hogy nem pont kondi lesz az ami ezt megteszi, és miért tartom dizájn elemnek.
1 Farád= ha a kondenzátor fegyverzetei között 1 A átfolyó áram 1 Voltos csökkenést idéz elő.
Ha ez igaz akkor egy feltöltött 1Farádos kondira ha rákötünk egy 12V 15W izzót ami pl. szabvány pilács 3max 4 másodpercig világít. Átlag 1 amper fog folyni az áramkörben ez idő alatt.

Na akkor 100A igénynél mekkora impulzust képes kiszolgálni a kondi: 0.02-0.03 szekundumot!
: Re: Akksi HELP!
: lacccus 2010 January 20, 17:55:23 PM
Nem mondom,hogy teljes mértékben meggyőztél,de hajlok az érved elfogadására. :P
Akkor összegezve: egy normál rendszernél (kb 300-400W RMS-nél),többet jelent egy megfelelően méretezett tápkábel,és jó érintkezések,mint egy kondenzátor.Ha jó állapotú az akksi,és megfelelően tölt a generátor,akkor baj nem lehet.
(csak a többi érdeklődő miatt összegeztem :P)
: Re: Akksi HELP!
: grimmcsalad 2010 January 20, 19:19:33 PM
Nem kell hogy elfogadd!

Ha átgondolod: Az aksit nem öli az erősítő, a SAL meg MNC meg arra veszi rá az embereket amire hagyják.

Alufelnitől sem lesz gyorsabb az avtó, csak szebb, de ne akarjon senki meggyőzni hogy kevesebbet fog fogyasztani!
: Re: Akksi HELP!
: DVZs 2010 January 20, 23:55:44 PM
Pedig két fehér hosszanti csík a kocsin +20 lóerő, nem tudtad? :) (elnézést, akit érintene az élc... ;) )
: Re: Akksi HELP!
: sdavid 2010 January 21, 06:29:39 AM
különben is +25 :P
: Re: Akksi HELP!
: DVZs 2010 January 21, 07:33:53 AM
Mert neked 3 van... :D Na, elég az OFF-ból...