Ford Fiesta Klub Fóruma

Szériák fórumai => MK6-MK7 => : jvincze84 2016 May 20, 08:23:55 AM

: Hűtőrendszer probléma
: jvincze84 2016 May 20, 08:23:55 AM
Sziasztok,

Az alábbi problémában szeretném a segítségeteket kérni.
Pár hónapja vásároltam egy Fiest-at (1.3 Benzin, láncos motor, A9JB2, 2002-es). Észrevettem, hogy miután leállítom a motort a hűtővíz tartály kupakjánál jön ki a nyomás. Szerelővel megnézettem ki lett cserélve: vízpumpa, termosztátház, hosszbordás, tartály és kupak, valamint a hűtővíz.
Sajnos a helyzet nem változott. Megpróbálom pontosan leírni a helyzetet. Két problémám van:
1. Üzem-meleg állapotban a hűtővíz tartály túlfolyó csövéből a tartályba csordogál vissza a víz, magasabb fordulaton nem csak csordogál, hanem folyik. Ez még talán nem is lenne gond, de olyan mintha buborékos víz folyna vissza, azt, hogy ezek a bubik, "levegő" bubik valahonnan, vagy forrásban lévő víz nem tudom.
2. Amit először említettem. Leállítom a motort és a túlfolyó tartály kupakja "szelel", jön belőle a levegő. És leállított motornál is még folyik vissza a víz a túlfolyó csövön, olyan mintha forrna benne valahol a víz, és az "bugyogna" vissza a tartályba. Ha lecsavarom a kupakot akkor láthatóan felforr a víz. (Bár ez akár normális is lehet a nyomáscsökkenés miatt.)

Ezek ennél a blokknál normális jelenségek? Nektek is csinál ilyeneket?
Egyébként a hőfokmérő soha nem mozdul ki a "normál" állapotból, a ventilátor rendesen kapcsol be/ki. A hűtővíz nem olajos és leállítás után sem kőkemények a csövek.

A legnagyobb félelmem, hogy hengerfejes, de konkrét "bizonyíték" nélkül nem szeretném szétszedetni.
Tudnátok kérlek tanácsokat adni?

(Elnézést a nem túl szakszerű megfogalmazásokért. :) )

Üdv,
JV
: Re:Hűtőrendszer probléma
: fiesta2002 2016 May 20, 09:29:38 AM
...
1. Üzem-meleg állapotban a hűtővíz tartály túlfolyó csövéből a tartályba csordogál vissza a víz, magasabb fordulaton nem csak csordogál, hanem folyik. Ez még talán nem is lenne gond, de olyan mintha buborékos víz folyna vissza, azt, hogy ezek a bubik, "levegő" bubik valahonnan, vagy forrásban lévő víz nem tudom.
Folyamatos visszafolyás a tartály motor felőli oldalán levő vékony csövön: ez nálam is van.

Ez a cső nem túlfolyó. A sematikus rajz szerint a vízpumpa folyamatosan szívja a kiegyenlítőtartályból is a vizet. Azután ez két vékony csövön a termosztátház és a hűtő felől visszavezetődik a kiegyenlítőtartályba. Hogy buborékos-e nálam a folyadék, arra nem emlékszem.


...
2. Amit először említettem. Leállítom a motort és a túlfolyó tartály kupakja "szelel", jön belőle a levegő.
Ezt én még nem vettem észre. Bár néha emelkedős terhelés után van hűtővíz szag a motortérben.
Elvileg a kupakban van egy nyomáshatároló. Ha a túl magas a hűtőfolyadék hőmérséklete és emiatt túl nagy a gőznyomás, akkor a kupak kienged egy kis gőzt és újra bezár.

És leállított motornál is még folyik vissza a víz a túlfolyó csövön, olyan mintha forrna benne valahol a víz, és az "bugyogna" vissza a tartályba.
Amikor leáll a keringés a forró motor még tovább melegíti a vizet. Ha éppen a határon van, akkor a víz fel is forrhat és folyadékot nyomhat a kiegyenlítőtartályba.

...
Ha lecsavarom a kupakot akkor láthatóan felforr a víz. (Bár ez akár normális is lehet a nyomáscsökkenés miatt.)
Ez nagyobb terhelés után normális. A hűtőkörben enyhe túlnyomás van és a normál hőmérséklet kicsit nagyobb is lehet, mint 100 fok.

Szerintem ezek a jelenségek bizonyos fokig normálisak. Ha túlzottak, akkor lehet, hogy egy kicsit gyenge a hűtésed, pl. a hűtő külső vagy belső eltömődöttsége miatt.


Az is lehet, hogy levegő van a hűtőkörben. Bár nekem is ilyen motorom van és hűtővízcsere után, használat közben magától kitisztult.

Megpróbálhatod, hogy nyitott tartállyal járatod amíg a termosztát ki nem nyit és utána jöhet egy kis emelt fordulat. Hátha kinyomja a levegőt.
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Pityke 2016 May 20, 17:31:20 PM
buborékos igen az normális,így légteleníti magát a hűtőrendszer ha ezek a buborékok nem jönnének ki hanem a rendszerben keringenének akkor nem lenne jó a hűtésed.
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Styleair 2016 October 07, 21:37:12 PM
A 2002-es Fiestán hőfokjeladót kellett cserélni, mert 14 év alatt elfáradt (sok hideg-meleg) és eltört, közben szakítva az egyik vezetéket. Mindenféle fals jelet/értékeket továbbított a PCM felé, ami emiatt rosszul vezérelt üzemanyag befecskendezést(hidegen), kapcsolt túl meleg hűtővíz lámpát, kapcsolt hideg víznél ventilátort, stb.
Vernet hőfokjeladót kapott az autó, amit egy Seeger tart a helyén, pár perc alatt cserélhető.
Az autó újra jó. Remélem ezen infó megosztásával tudok másnak is segíteni.
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Emberke 2016 October 12, 15:40:03 PM
Hali.

Nekem is lenne egy kérdésem.
Adott egy MK6 fiesta. Nagyon sokáig tart mire langyos levegőt kezd nyomni az utastérbe a rendszer. És ahogy figyeltem az utastér fűtő radiátor csöve és a hűtő radiátor csöve (előre menő) egyformán melegszik. Kikaptam a termosztát betétet semmi elváltozást vagy gyengülést nem vettem észre.
Ahogy a termosztát házat figyelem elvileg először csak a motor és a fűtő radiátor kapna keringést. De nálam az indítás pillanatától az egész rendszer kering. Nem tudok rájönni a termosztát működési elvére így hogy 2 tányéros. Sematikus rajzot tudna valaki küldeni vagy felrakni?

Előre is köszönöm a választ!
: Re:Hűtőrendszer probléma
: fiesta2002 2016 October 12, 16:08:59 PM
Azért van két tányér, mert három funkciója van.
Ha még nem melegedett be a motor, akkor csak a fűtésbe keringet.
Ha meleg, akkor a fűtésbe és a hűtőbe sorosan kapcsolva.
Ha nagy a fordulat, akkor közvetlenül a hűtőbe megy anélkül, hogy átmenne a fűtőn, hogy intentív hűtést adjon.

Pl. ITT (http://www.zetecinside.com/xr2/archive/2010/sep2010.shtml) vannak rajzok.

Vagy ha több kell : google Ford Fiesta cooling. Utána  images almenü.  ;)
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Styleair 2016 October 12, 16:50:38 PM
Hali.

Nekem is lenne egy kérdésem.
Adott egy MK6 fiesta. Nagyon sokáig tart mire langyos levegőt kezd nyomni az utastérbe a rendszer. És ahogy figyeltem az utastér fűtő radiátor csöve és a hűtő radiátor csöve (előre menő) egyformán melegszik. Kikaptam a termosztát betétet semmi elváltozást vagy gyengülést nem vettem észre.
Ahogy a termosztát házat figyelem elvileg először csak a motor és a fűtő radiátor kapna keringést. De nálam az indítás pillanatától az egész rendszer kering. Nem tudok rájönni a termosztát működési elvére így hogy 2 tányéros. Sematikus rajzot tudna valaki küldeni vagy felrakni?

Előre is köszönöm a választ!
Valószínű átereszt a termosztátod, csere. Vernet a gyári.
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Emberke 2016 October 12, 19:58:50 PM
Köszönöm szépen a válaszokat. A csere folyamatban. Holnapra meg lesz a betét.
Akkor az a fajta termosztát egyfajta útváltó szelepként funkcionál. Így már értem. Tehát amikor magas a fordulat (nyomás emelkedéskor) akkor nyitja az erősebb rugót. Bemelegítéskor pedig csak a motor és a fűtő. Üzemi hőmérsékleten pedig nyit a kisebb tányér. Persze ha jól értelmeztem.

Mindenesetre köszönöm a segítséget!
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Emberke 2016 October 14, 06:18:16 AM
Sajnos nem lett sokkal jobb a termosztát probléma. Ugyanúgy indul az egész rendszerben a keringés. De most nem olyan mértékben melegszik az előre menő cső. Lekapom a házat nem-e ott van valami gond. Remélem hogy javítható hiba. Mert úgy tudom elég drága a ház.
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Styleair 2016 October 14, 06:54:19 AM
Sajnos nem lett sokkal jobb a termosztát probléma. Ugyanúgy indul az egész rendszerben a keringés. De most nem olyan mértékben melegszik az előre menő cső. Lekapom a házat nem-e ott van valami gond. Remélem hogy javítható hiba. Mert úgy tudom elég drága a ház.
Gondolom új termosztátot raktál bele (milyen márka?) . Előfordult már olyan is, hogy az új rossz volt.
Ha van mivel kimérned, akkor egy lábasban, vízben, tűzhelyen letudod ellenőrizni, hogy megfelelő hőmérsékletnél nyit, ill. zár-e.
A termosztát gallérján van egy kis lyuk benne egy golyóval. Ott minimálisan folyamatosan átereszt, ami normális.
Most mi a hiba? Nem melegszik be az autó?
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Emberke 2016 October 14, 17:19:09 PM
Már meg van oldva. Kicsit alakítottam először a régin (mérés után). Majd csináltam egy kis levest és úgy jó lett. Átalakítás előtt 55 fokon kezdett nyitni. Átalakítás után a nyitás kezdete 82 fok. Így a motor és a fűtés kering rendesen először. Majd 80 fölött kezd átengedni a termosztát. Indításkor szinte egyből keringett a az egész rendszer. Mostmár az utastér bemelegszik amikor lassan megindul a víz a hűtő felé.
Mindenesetre köszönöm a segítséget.
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Styleair 2016 October 14, 17:47:09 PM
Már meg van oldva. Kicsit alakítottam először a régin (mérés után). Majd csináltam egy kis levest és úgy jó lett. Átalakítás előtt 55 fokon kezdett nyitni. Átalakítás után a nyitás kezdete 82 fok. Így a motor és a fűtés kering rendesen először. Majd 80 fölött kezd átengedni a termosztát. Indításkor szinte egyből keringett a az egész rendszer. Mostmár az utastér bemelegszik amikor lassan megindul a víz a hűtő felé.
Mindenesetre köszönöm a segítséget.
Nem értem!
Az új termosztát nyitott 55 foknál? Akkor az rossz, vagy nem hozzá való. Még a 82-es nyitásban sem vagyok biztos, hogy elég magas/megfelelő.
Mit alakítottál át, hogyan?
: Re:Hűtőrendszer probléma
: fiesta2002 2016 October 14, 18:49:47 PM
Nem értem!
Az új termosztát nyitott 55 foknál? Akkor az rossz, vagy nem hozzá való. Még a 82-es nyitásban sem vagyok biztos, hogy elég magas/megfelelő.
Mit alakítottál át, hogyan?

Én meg attól vettem fel a buta arcot, hogy hogy jön ide a leves csinálás?  :o
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Styleair 2016 October 14, 22:45:11 PM
Én meg attól vettem fel a buta arcot, hogy hogy jön ide a leves csinálás?  :o
Az szerintem poén: termosztát leves. A lábas, víz, melegítés miatt...
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Emberke 2016 October 16, 20:46:04 PM
A leves egyértelműen csak poén.
Az átalakítás annyiból állt, hogy a termosztát oldalsó lemezét meghajtottam egy kicsit. Eredetileg egyenes volt most van kb 60 fokos törés. Így most a rugó kb 3 mm-rel összébb van nyomva. Persze ez folyamatos melegítés és hőfok mérés mellett történt. Ha jól tudom 88 foknál kellene nyitnia. De én már ezzel a 82 fokkal is meg vagyok elégedve. Az az 5 fok eltérés már nagyon pici (pár tized mm) alakítás lett volna.
: Re:Hűtőrendszer probléma
: Styleair 2016 October 16, 21:57:19 PM
A leves egyértelműen csak poén.
Az átalakítás annyiból állt, hogy a termosztát oldalsó lemezét meghajtottam egy kicsit. Eredetileg egyenes volt most van kb 60 fokos törés. Így most a rugó kb 3 mm-rel összébb van nyomva. Persze ez folyamatos melegítés és hőfok mérés mellett történt. Ha jól tudom 88 foknál kellene nyitnia. De én már ezzel a 82 fokkal is meg vagyok elégedve. Az az 5 fok eltérés már nagyon pici (pár tized mm) alakítás lett volna.
Miért nem raksz be egy belevaló termosztátot?