Author Topic: ABS utólag  (Read 12861 times)

Avirex

  • Guest
Re: ABS utólag
« Reply #15 on: 2009 May 16, 20:47:27 pm »
nahát.. hát van itt pro és kontra az ABS előnyére ill. hasznára,de én inkább megmaradok nélküle. Az a lényeg jó gumi legyen alatta, és a legjobb éberség nagyon fontos.
Mindenkinek kösz. mindent.

Offline Vadika

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1317
  • Segített?: +49/-4
Re: ABS utólag
« Reply #16 on: 2009 May 17, 02:39:26 am »
Az ABS utólagos beszerelését tuti nem csinálám :)
Fogd a kocsidat és menj el egy csúszós út szakaszra vagy egy olyan parkolóba amiben van némi falevél vagy egyéb hasonló téma és gyakorold a fékezést pörgést csúszást kb olyan mintha jégen csúsznál:)
Mindenkinek Fiestát :D 
Vagy Zum Zum   :D

- Ki az abszolút irigy?
- ???
- Aki azért nem kefél, hogy a másik ne élvezzen

Offline Bobak

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 22
  • Segített?: +3/-0
Re: ABS utólag
« Reply #17 on: 2009 May 17, 18:46:47 pm »
Sziasztok!

Fékrendszereket gyártó cégnél dolgozom, azon belül pedig az én csapatomnak kell kideríteni az autógyárakból visszaküldött esetleges hibás darabok pontos hibáját. Volt szerencsém tesztelni már ezeket a berendezéseket hivatásos tesztpilóta mellett igazi tesztpályán, komoly kocsikkal Frankfurtban. Néhány lejjebb olvasott "félreértést" szeretnék tisztázni... Először is van ugye az ABS. Ennek nem más a dolga mint hogy szépen összehasonlítja a négy kerék forgási sebességét (álltalában tengelyenként) és beavatkozik ha valamelyik esetleg lassabban vagy gyorsabban forog. Ezzel gyakorlatilag mindig a maximális tapadást tudja biztosítani, ami ugye a minimális fékúthoz szükséges. Ez tisztán fizika. Ha van tapadás lassul a kocsi ha nincs akkor nem annyira. Lehet ezt gyakorolni hogy az ember nem tapos a fékbe stb... de aki már volt igazi vészhelyzetbe az tudja hogy akkor erre nincs idő, sőt az embernem eszébe se jut, hanem ösztönösen ráugrik a fékpedálra. Amúgy a rendszer egy másodperc alatt több százszor ellenőrzi a fentieket, úgyhogy tutibiztos hogy elöbb tud reagálni mint az emberi reakcióidő.  :)  Az ABS azonban csak akkor nyújt "védelmet" ha egyenes vonalban történik a mozgás. Ha bármilyen oknál fogva az autó a saját tengelye körül elkezd forogni, akkor ahhoz már egy külön érzékelő (perdületszenzor) kell és az onnan kapott jeleket is bele kell venni a számításokba. Innentől fogva már ESP-nek nevezik a rendszert. (BMW és egy két Japó autó kivétel mert ők szeretnek saját rövidítéseket kitalálni amivel jobban el tudják adni az árut) Azaz amelyik autóban van ESP abban tuti van ABS de fordítva ez sajnos nem igaz. Ha oldal irányban is csúszik az autó, akkor a rendszer szépen kiszámítja, hogy melyik kerékre mekkora fékerőt kell adni hogy az autó azt tegye amit a sofőr szeretne (értsd úgy, hogy arra menjen amerre kormányozzák) Az oldal irányú csúszás általában akkor jön amikor az autó egyik oldalán más a tapadási erő és még fékezünk is meg még a kormányt is tekergetjük. Ezt az ESP remekül megfogja, de ezt csak akkor hiszi el az ember ha látja. 80Km/h bal oldalon jég és vészfékezés ---> ebből 5 tengely körüli forgás jött ki nálam egy BMW 6-os szériával, kikapcsolt ESP-nél és hát nem kell mondanom mi lett volna ha nem tesztpályán vagyok. Bekapcsolt ESP-nél ugyanez nem jelent gondot! Szinte úgy megállt mintha sima úton kellett volna fékezni. Ford C-max , Merci S hasonlóképpen... 
Tuti a Fifi-k is így reagálnak!  ;D sajnos az enyémben sins ABS. Én is azon a véleményen vagyok mint pár elöttem szóló! Bár a legtöbb hozzávalót ingyen meg tudom szerezni, mégsem állnék neki szétszerelni az autót. Túl sok mindent kell szétszedni hozzá.
"A vilĂĄgon 10 fĂŠle ember lĂŠtezik. Aki ismeri a binĂĄris szĂĄmokat, ĂŠs aki nem. "

Offline sdavid

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1317
  • Segített?: +60/-23
Re: ABS utólag
« Reply #18 on: 2009 May 17, 19:10:28 pm »
 :notworthy: :notworthy: :notworthy:

Offline sUdYe

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 2978
  • Segített?: +68/-13
  • Ford fanaticccc! Cabrio őrült :D PDF
Re: ABS utólag
« Reply #19 on: 2009 May 17, 19:29:57 pm »
Bobak! köszönjük a hozzászólást. A hozzászólásodban ráismertem 1-2 mondatomra, hadd védjem meg őket. Tudniillik, az mind szép és jó ami elméletben működik. Ezt nem vitatom, és hasznos dolognak tartom, DE a gyakorlat kicsit mást mutat. ESP-ről itt szó se esett, ugyanis sajnos a fordék elég kevés modellbe szerelnek. Tehát maradjunk a sima ABS-nél amiről beszéltünk eddig. Ritka az olyan helyzet amikor nyíl egyenesen fékezel főleg ha vészhelyzet van. Az oktató is azt tanítja meg az ösztön is azt mondja hogy kerüld ki, próbáld meg elkerülni az ütközést. namármost, ezt feltételezve rögtön feleslegessé válik az ABS megléte, ugyanis ahhoz hogy érjen valamit egyenesen kell menni, kanyarodáshoz fel kell engedni a féket, és ha ezt megteszi az ember, tized másodpercek alatt kell mérlegelnie és döntenie, és kormányoznia és elkerülni a balesetet. ABS vagy anélkül, ez teljesen mindegy. Kiegészíteném közben saját magamat, hogy azért tudjuk mihez tartani magunkat, az én autómban amivel a baleseteim voltak egy 91-ben gyártott ABS votl és csak az első tengelyen. ennél ma már jóval kifinomultabb rendszerek vannak de viszonyításnak jó ez is.
Sajnos a tapasztalatom azt mutatja és a statisztikák is hogy több a baleset az ABS-es kocsikkal mint azokkal amikbe nincs. Ennek két oka van: 1. sajnos az abs nem helyettesíti a vezetői tudást, és egyre több a marha az utakon. 2. egyre több a széria abs-es kocsi, amikbe inkább nem firtatom milyen elavult technikák kerülnek. Ne hasonlítsuk se a BMW-t se a mercit, sőt a 70-es évek amerikai autóiba szerelt ABS-t meg biztonsági rendszereket se a mai európai kis és alsó középkategóriás autókhoz, mert szégyelhetnénk magunkat hogy 2009-ben ilyen technikákat használunk.

és kicsit kitérnék az 1. számú okra, nem egyszer hallottam már olyant hogy "úgyis van ABS a kocsiban, nem fogom kockásra fékezni a gumit", két hét múlva TK volt az autó. és nem régi autó hozzáteszem.
Másik fele a dolognak, hiszek abban hogy a technika nagyban megkönnyíti és biztonságosabbá teheti a közlekedést, de sose fogja kijavítani az emberi hülyeséget, és az emberi tudatlanságot. Ha javasolhatok valamit, ne ABS-re meg tökömtudja milyen kütyüre költsünk, hanem menjünk el rendszeresen vezetési tréningekre és tanuljuk meg kezelni a saját autónkat úgy hogy ha meg is csúszunk vagy váratlan vészhelyzet lép fel akkor is meg tudjunk állni biztonsággal az autóval.

Offline Bobak

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 22
  • Segített?: +3/-0
Re: ABS utólag
« Reply #20 on: 2009 May 17, 21:23:01 pm »
sUdYe ! Sorry, nem volt szándékom rád célozgatni! Egyszerűen végigolvastam a hozzászólásokat és összességében éreztem, hogy írni kell pár mondatot. Többször írták hogy ABS-el megpördül az autó...hát persze, mert nem az a dolga, hogy a perdülést akadályozza. Mindezek mellett teljes mértékben egyetértünk abban, hogy az emberi butaság ellen nincs védelem, és nem is lesz. Sajnos én is sok ilyen butával találkozom az utakon.
Viszont úgy néz ki hamarosan minden új autóban lesz ABS, legalábbis az Úniós irányelvek szerint, és hamarosan talán ESP is. A szomorú az hogy elöbb az erre fordított kutatási pénzeknek előbb meg kell térülnie, és csak utána lesz olcsó is. Pedig hidd el nem kevés emberéletről beszélünk a statisztikák szerint. Addig is marad amit te is javasolsz: tanuljunk meg felelősségteljesen közlekedni, és ismerjük a saját autónk képességeit!  :notworthy:

"A vilĂĄgon 10 fĂŠle ember lĂŠtezik. Aki ismeri a binĂĄris szĂĄmokat, ĂŠs aki nem. "

Offline sUdYe

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 2978
  • Segített?: +68/-13
  • Ford fanaticccc! Cabrio őrült :D PDF
Re: ABS utólag
« Reply #21 on: 2009 May 17, 22:14:09 pm »
semmi prob. nem is azért írtam, csak én írtam a legtöbbet az ABS ellen :) a lényeg az hoyg itt ezen a fórumon beszéljünk erről, mert amíg nekünk ez eszünkbe jut lehet másnak mi hívjuk fel erre is a figyelmét és ezzel is növeltük már a közlekedés biztonságát. :)

Szilvia

  • Guest
Re: ABS utólag
« Reply #22 on: 2010 July 11, 05:45:21 am »
Sziasztok!!! :) Csak érdekesség képen szeretnék pár sort írni én is! Éppen pár hónapja vett az egyik ismerősöm egy Seat Lean újonnan 1.8/160Le 6-millióba került!!!  Az ABS..az benne volt neki alapból,.végül szóba jött az ESP..

És azt mondta hogy ESP-t direkt nem rakatta bele mert nem érte meg az árát sem.(200-300-ft-ba lett volna). szó szerint így mondta..: "lényegtelen funkció,felesleges elektronika a kocsiba, nagyon béna sofőröknek talán segít valamit de csodákra az sem képes"

Szerintem igaza van az autók 90%-ba nincs ESP ami szaladozik az utakon.... meglehet lenni nélküle..

ABS-em nekem sincs...szerintem nem létfontosságú dolog..én is kérdeztem mennyiért szerelik bele .de az volt a szerelő első mondata:
"Nem éri meg, nagyon költséges, ellehet felejteni." "ennyi" árat nem is mondott.
Tavaly egy másik  szerelő műszaki vizsgakor. "mesélte".. volt náluk nem rég egy "peugeot" talán ezt az autó márkát mondta. ebbe volt ABS--> de viszont nem volt jó.. és annak is 500ezer körül lett volna  a javítása..azt mondta! Ha nincs benne abs. nincs ilyen gond:) :laugh:

Hát én azért hogy legyen ABS-em nem cserélek autót az biztos! most lesz idén 5 éves a fiestam és 12ezer km-van benne. ::)

Fűthető szélvédőn gondolkodtam még..de az sem éri meg a 100ezret...mert sajnos az szélvédő cserével jár... csak azért költsek rá annyit hogy fűthető legyen..az se egy lét fontosságú dolog! ( a mostani szélvédőt pedig kilehet dobni mert azzal nem lehet megoldani hogy fűthető legyen..pedig az is hibátlan.)(nekem garázsban áll..így nem fog be jegesedni télen) :-*

Szép napot nektek!!! :-* :-* :-*

Offline Bobak

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 22
  • Segített?: +3/-0
Re: ABS utólag
« Reply #23 on: 2010 July 11, 08:58:01 am »
Sziasztok!

Hát hogy mit ér meg egy ESP az szerencsére csak ritkán derül ki... ha baj van és kellene, de nincs ott akkor nagyon sokat érne!
Még egy kis info: jlenleg a harmadik generációs ABS-ESP rendszereknél járunk széria autókban. Az első széria reakcióidelye megközelítőleg olyan volt mint egy pilótáé, azaz az ember még versenyezhetett vele. Arra még elképzelhetőnek tartom a nagy csodákra nem képes stb... jelzőket. A mostani 3. generáció nagyságrendekkel jobb az emberi reakcióidőnél. Ha nem is nagy csodákra, de adott helyzetben igenis csodákra képes. Azt hogy megéri-e pedig szerintem nem lehet pénzben kifelyezni. Ez olyan mint a légzsák az autóban. Rengeteg autó szaladgál légzsák nélkül. Meg lehet lenni nélküle, felesleges elektronika tatozik hozzá, és ha javítani kell... hát az drága. De ha szükség van rá, és nincs beszerelve... akkor kerül igazán sokba!
Nem szabad elfelejteni, hogy az ember nem egyedül közlekedik! Akármilyen jó sofőr valaki, és óvatosan vezet, bármikor jöhet szembe egy idióta, aki veszélyes szituációt teremt, vagy balesetet okoz.
Szilvi! Nekemsincs ABS a Fifiben! :-) És én sem vennék újat csak ezért!

Szép napot!
"A vilĂĄgon 10 fĂŠle ember lĂŠtezik. Aki ismeri a binĂĄris szĂĄmokat, ĂŠs aki nem. "