Author Topic: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere  (Read 24751 times)

Offline viktorwrz

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1015
  • Segített?: +29/-3
Sziasztok!

Nos a napokban elszántam magam. Már régóta esedékes a szelepszárszimmeringcsere a kicsi-kocsin mivel eléggé kajolja az olajat. Emellett a szokásos varrógéphangot is produkálja- ezt is szeretném megszüntetni.
Gondoltam, ha már nekiállok csinálok egy kis leírást fényképekkel megspékelve, hátha más is nekifogna, csak épp leírás híján nem mer belevágni ebbe a nehéznek tűnő feladatnak.
Mivel nem vagyok képzett autószerelő igy talán közérthetőbb lesz, mint ahogy a könyvekben levan írva...

A műveletekhez szükséges szerszámok/kellékek:
-szelepszárszimmering (~2500Ft a készlet)
-rugólenyomó(célszerszám!!!autószerelőhavertól kölcsönkérhető ;D)
-csillagcsavarhúzó
-laposfogó
-13-as villáskulcs
-10-es dugókulcs
-köszörűgép
-csiszolóvászon (220-as megteszi:))
-hézagmérő és egy jóadag bátorság: ;)

Nos első lépésként lekell vennünk a levegőszűrőházat, hogy kényelmesen hozzáférjünk a szelepfedélhez.
A légszűrőházat felül 3 csillagfejű csavar tartja a karburátorhoz. Ha ezeket kicsavartad, lekell húznod a csöveket a légszűrőházról, vagy a rajtalevő csövek másik felét a szívósorról.
Az alján van 1 elektromos csatlakozó is ezt is húzd le. Jegyezd meg jól, mit honnan húztál le.(Évjárattól és felszereltségtől függően ez a művelet változhat...viszont jelen esetben a motor a lényeg, az ugyanaz!!!) A szűrőházat vedd le és tedd félre....

Most húzd le a gyújtókábeleket a gyertyákról. Óvatosságból inkább jelöld meg, melyik kábel hol volt. ha ez megvan, egy gyertyakulccsal vedd ki a gyertyákat és tedd félre ezeket is.

A gyertyakábeleket hajtsd félre. Most elkezdheted leszedni a szelepfedelet, 4 darab csavar fogja - 10-es villáskulcs kell hozzá. Ha a csavarokat kivetted, óvatosan vedd le a szelepfedelet, ha nem jön ütögesd meg kissé.


Elkezdheted levenni a himbasort amit 4 csavar (13 kulccsal nyílik) fog a hengerfejhez. Ha levetted, fordítsd meg úgy, hogy a himba a szelepszárral érintkező felét lásd. Látni fogod a beverődést. Ez nálam kb 1 tized (!!!) ami hozzáadódott a beállitott szelephézaghoz igy lehetetlen volt pontosan beállitani, emiatt kerregett/ketyegett a motor.

Figyeld meg, hogy minden himbának külön száma van. Jegyezd fel 1 papirra a sorrendet ugyanigy kell majd visszaraknod is!!!
Fogj egy laposfogót, hajtsd ki a himbasor egyik végén lévő sasszeget, húzd le egyesével és tedd le sorrendben az alkatrészeket az asztalra valahogy így.

Elkezdhetjük a himbák tisztitását, majd a köszörülést. Ügyelj rá, hogy csak a beverődést köszörüld ki a himbából és, hogy a himba szeleppel érintkező felülete ugyanolyan maradjon mint a köszörülés elött (FIGYELJ ODA NEM EGYENES!!!! Ha nem vagy biztos magadban, ezt a lépést inkább bízd szakemberre...bármelyik fémipari szakmunkás megcsinálja 1 sörért ;))
Ezután hogy tisztább felületet kapjunk érdemes egy csiszolóvászonnal szépen lecsiszolni.Ha ezzel megvagy tisztítsd meg az alkatrészeket és rakd össze a himbasort. Kb így kell kinéznie , ha jól csináltad.


Jöhet a dolog egyik legnagyobb körültekintést igénylő része a szelepszárszimmeringcsere.
A feladathoz szügségeltetik egy célszerszám. A "rugólenyomó" (lehet nem ez a hivatalos neve :P, de gondolom értitek mire való :) ). Nos, eme szerszámot  :D a szelepfedél csavarjával rögzítsd a hengerfejhez.

A művelethez kell még egy hajlított végű fémdarab (én 1 rossz csavarhúzót áldoztam erre a célra), ezzel fogod alátámasztani a szelepet, nehogy beessen a hengerbe, mert akkor bizony lekell szedni a hengerfejet....és azt ugye nagyon nem szeretnénk!!!

A rugólenyomót, tedd a rugótányérra és óvatosan (a szelepet álátámasztva) nyomd le a rugót.
A szelepszáron található egy kétrészből álló kúpos "mag" ami a rugó ellenében befeszül a rugótányérba, ezzel rögzítve a rugótányért a szelepszárhoz. A rugó nyomvatartása közben vedd ki a "mag"-ot, majd engedd fel a rugót.

Vedd le a rugót a szelepszárról, majd egy kombifogóval óvatosan tekergetve húzd le róla a szimmeringet. Vigyázz!!! Ennél a mozdulatnál szokott beesni a szelep a hengerbe!!!(nekem is majdnem sikerült belepottyantani) Ha lehetséges kérj segítséget (vagy növessz 1 harmadik kezet is :))

Húzd fel az új szimmeringet, majd óvatosan igazítsd a helyére egy fogóval, ügyelve arra, hogy össze ne roppatsd, mert akkor dobhatod ki...

Tedd vissza a rugót, nyomd le és helyezd vissza a kétrészből álló "magot"....ismételd meg ezt a lépést az összes szelepen.
« Last Edit: 2009 February 17, 23:32:50 pm by viktorwrz »
Eddigi autóim:
Ford Mondeo Turnier 1.8 Zetec '96
Renault Express 1.9D '93
MB E200 aut. 2.2CDi (123LE) '06
WV Polo 1.9SDi '96
MB E220 T aut. Avangarde 2.2CDi (143LE) '00
Ford Mondeo Turnier 1.8TD '97
Ford Fiesta 1.1c MK3 '89
Trabant 601S '89
Trabant 601S '87

zethec s

  • Guest
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #1 on: 2009 February 21, 16:45:49 pm »
szia!ez csúcs!nekem is szelephangos a motor,föleg hidegen.ezt a javitást zethec en is lehet csinálni?aszelephézagot hogyan állitod?de hallotam van olyan mint pl a wartburg hogy olajnyomás állitja a szelepeket.lehet hogy az enyém is esetleg ilyen?ha meg lehetne oldani az én kis zethecemnél is biztos hogy ha jobb idő lesz nekiállnék!

Offline viktorwrz

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1015
  • Segített?: +29/-3
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #2 on: 2009 February 23, 22:27:54 pm »
de hallotam van olyan mint pl a wartburg hogy olajnyomás állitja a szelepeket.

 LOL ;D ;D ;D ;D ;D :D :D :D
Ezt ugye csak viccből írtad??? A wartburg 2ütemű!!!!! (abban nincsenek szelepek)

A zetec-motorok hidrotőkések. Ott az olajnyomás állítja a szelephézagot.
Azoknál max a hidrotőkéket lehet újralapkázni.
Ha olcsóbb megoldás érdekel, akkor egyszerűen önts bele kicsit vastagabb olajat.
Eddigi autóim:
Ford Mondeo Turnier 1.8 Zetec '96
Renault Express 1.9D '93
MB E200 aut. 2.2CDi (123LE) '06
WV Polo 1.9SDi '96
MB E220 T aut. Avangarde 2.2CDi (143LE) '00
Ford Mondeo Turnier 1.8TD '97
Ford Fiesta 1.1c MK3 '89
Trabant 601S '89
Trabant 601S '87

Offline Vadika

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1317
  • Segített?: +49/-4
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #3 on: 2009 February 23, 22:49:38 pm »
LOL ;D ;D ;D ;D ;D :D :D :D
Ezt ugye csak viccb?l írtad??? A wartburg 2ütem?!!!!! (abban nincsenek szelepek)

A zetec-motorok hidrot?kések. Ott az olajnyomás állítja a szelephézagot.
Azoknál max a hidrot?kéket lehet újralapkázni.
Ha olcsóbb megoldás érdekel, akkor egyszer?en önts bele kicsit vastagabb olajat.

LoL 4 ütemü Wartburg ??? ::) ??? ::) ??? :P
Mindenkinek Fiestát :D 
Vagy Zum Zum   :D

- Ki az abszolút irigy?
- ???
- Aki azért nem kefél, hogy a másik ne élvezzen

Offline sUdYe

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 2978
  • Segített?: +68/-13
  • Ford fanaticccc! Cabrio őrült :D PDF
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #4 on: 2009 February 23, 23:03:18 pm »
volt 4 ütemű waresz is..... már bocsi. :) bár sokan azt már VW motornak nevezik.

Offline Vadika

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1317
  • Segített?: +49/-4
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #5 on: 2009 February 23, 23:22:46 pm »
Én túúúdom és ismerem!!!! ;)De ezek szerint vannak akik nem hallottak róla :-X
Mindenkinek Fiestát :D 
Vagy Zum Zum   :D

- Ki az abszolút irigy?
- ???
- Aki azért nem kefél, hogy a másik ne élvezzen

zethec s

  • Guest
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #6 on: 2009 February 24, 08:44:06 am »
én is a 4 db ütemüre gondoltam :-X!de az aszitu hogy amikor megvettem 15/40 re cseréltem az olajat.sokáig azt használtam,de nagyon csörgös volt hidegen.most 10/40 re cseréltem mert sokan azt mondták hogy tul sürü bele a 15 ös.és tényleg jobb lett.de valami még mindig nem az igazi!szoval a hidro izé bigyó!és kb ennek mi forint a javitása?

zethec s

  • Guest
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #7 on: 2009 February 24, 08:50:07 am »
ja és azon hogy vw motor azon lehetne vitatkozni!mivel egy nagy büdös ifa felirat van a motor tetején!szóval?wartburg???vw???ifa???

Offline sUdYe

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 2978
  • Segített?: +68/-13
  • Ford fanaticccc! Cabrio őrült :D PDF
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #8 on: 2009 February 24, 10:58:14 am »
szal a kérdésre a válasz igen az olaj ami bejut a hidrotőkékbe, az állítja a szelepeket. ha ezeknek hangja van akkor meg kell nézni mitől, ha a tőke van bekopva akkor annak a cseréje 3-4e/ db zetec esetében ez 16db tőke, de nem biztos hogy mindet cserélni kiell. viszont ha a tőke be van már kopva nagyon akkor valsz a tengely is megkophatott már stb... de ezt úgyis látni lehet. viszont lehet még hogy a furatba nem jut be az olaj mert túl vastag attól is lehet hangos. zetecbe én télre 5w30-at nyárra 10w40-et javasolnék.

zethec s

  • Guest
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #9 on: 2009 February 25, 12:37:43 pm »
köszi sudye!tényleg nagyon sokat segitettél! :notworthy: :notworthy: :notworthy:180000 nél is használhatok 5w/30 olajat?

Offline sUdYe

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 2978
  • Segített?: +68/-13
  • Ford fanaticccc! Cabrio őrült :D PDF
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #10 on: 2009 February 25, 17:12:22 pm »
1.6 zetecet 50e-től 320e-ig használta ismerősöm 10w40-el. tökéletesen üzemelt. ma is reccenne a motor minden gond nélkül ha benn lenne kocsiban és nem a sarokba a műhelyben. rá kell nézni a motorra. ha jó állapotban van akkor télen jobb az 5w30 kevésbé dermed meg. :) nyárra meg sztem kevés így nyárra mindenképp 10w40. :P de ha télen-nyáron 10w40-t használsz attól sem lesz baja.

Offline viktorwrz

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1015
  • Segített?: +29/-3
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #11 on: 2009 February 25, 20:47:22 pm »
A lapkázás pontosan nemtom mibe fáj. Azt viszont tudom, h kb 100ezrenként illik megcsináltatni. Szerintem érdemes nagyszervízzel összekötni és rendbetetetni a hengerfejet is.(új HFtömi, szelepszárszimmeringek, ékszíjak, feszítők stb.) Ezért külön szétborítani a vezérlést nemigen szokták.
Eddigi autóim:
Ford Mondeo Turnier 1.8 Zetec '96
Renault Express 1.9D '93
MB E200 aut. 2.2CDi (123LE) '06
WV Polo 1.9SDi '96
MB E220 T aut. Avangarde 2.2CDi (143LE) '00
Ford Mondeo Turnier 1.8TD '97
Ford Fiesta 1.1c MK3 '89
Trabant 601S '89
Trabant 601S '87

zethec s

  • Guest
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #12 on: 2009 February 27, 12:21:14 pm »
köszönöm mindenkinek a segitséget!asszem nagy hiba volt bele a 15W/40.amint tudom viszem szerelöhöz!
 :notworthy:

Offline viktorwrz

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1015
  • Segített?: +29/-3
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #13 on: 2009 February 27, 22:33:30 pm »
Szerintem nem követtél el hibát a vastagabb olajjal. Sőt...
Eddigi autóim:
Ford Mondeo Turnier 1.8 Zetec '96
Renault Express 1.9D '93
MB E200 aut. 2.2CDi (123LE) '06
WV Polo 1.9SDi '96
MB E220 T aut. Avangarde 2.2CDi (143LE) '00
Ford Mondeo Turnier 1.8TD '97
Ford Fiesta 1.1c MK3 '89
Trabant 601S '89
Trabant 601S '87

Offline Ph0en1x

  • Vezetett már fiestát
  • *****
  • Posts: 197
  • Segített?: +2/-0
Re: MK3 1.1 OHV himbasorköszörülés, szelepszárszimmeringcsere
« Reply #14 on: 2009 May 25, 09:14:56 am »
Tisztelt Viktorwrz!

Ez a fényképes bemutató, bearanyozta a napomat! Ember, ez csúcs! Csodálom a lelkesedésedet, és a segítő szándékodat!  :notworthy:

További szép napot neked!