Author Topic: Összefoglalás!  (Read 18791 times)

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
Összefoglalás!
« on: 2010 June 02, 19:41:15 pm »
Mielőtt új topikot nyitnál, kérlek olvasd át ezt! A nyitó résznél látjátok a tartalom jegyzéket és a hozzászólások pedig egy-egy összefoglalót tartalmaz a tartalomjegyzék alapján. Ha rákattintotok a témakörre odaugrik fórum és nem kell kikeresnetek a többi közül.
A lista folyamatosan bővülni fog, de csak azok a témakörök/topikok, amire legalább 3 hónapja nem reagált senki.
A feldolgozott témakörök nem kerülnek törlésre, csupán a topiktemetőbe kerülnek át!

Tartalomjegyzék:

001 Ajtó-ablak-karosszéria
002 Alkatrész-leírások
003 Gyújtás
004 Villamosság
005 Műszerfal
006 Váltó és kuplung
007 Kipufogó
008 Fék
009 Világítás
010 Zár
011 Felni és gumi
012 Lökhárító, spoiler
013 Hűtőrendszer, fűtőrendszer
014 Futómű, kormány
015 Motor
016 Barkácstrükkök
017 Mosás, takarítás, ápolás
018 Tuning
« Last Edit: 2010 June 02, 21:00:09 pm by DVZs »
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
001 Ajtó-ablak-karosszéria
« Reply #1 on: 2010 June 02, 19:53:40 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » MK3-MK4 alkatrészek
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Kicsikocsi enyészete
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Mk3 bukocsõ??
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Beázik...
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » ford fiesta 1994 1.8d
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » mk3 3 ajtós oldalsó,hátsó üveg csere!
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » spojler mk3-ra
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » hátsó ablak futése?

Hasznos linkek:

Tippek:
  • Ajtó és ablak közötti alsó gumicsatlakozás vetemedése: ez egy fémbetétes gumiperem. Leszedhető az ajtóról (le lehet húzni, ragasztó nem fogja), óvatosan lehet hajlítani rajta, hogy homorúbb legyen, de még ne törjön meg(!). Így jobban nekifeszül az üvegnek, és már nincs hézag. Vigyázz, ne hajlíts bele élet, mert akkor annyi. Érdemes rendesen megtisztítani, mert az öreg gumi szétporlad  a végeknél, és nem illeszkedik rendesen, feldudorodik.
  • MK3-asok „megszokott” rohadásai:
    - tanksapka körül
    - sárvédőiveknél
    - küszöbnél (ez utóbbi kettő szinte minden autónál igaz)
    - csomagtérajtó (belülről!!!)
    - a motortérben egy-két dolog
    - a taposólemezt is át kell nézni, fel kell szedni a szönyeget
  • Bukócső: Egyéni tippként nandi XR2i-je alapján ~14e HUF anyagköltség (3.2-es húzott cső), baráti alapú 10e HUFos munkadíj és 5e HUF helyszínbérlés. Teljes szerelés 2 emberrel 3.5 munkanap + festés.
  • Beázás: lehetséges beázási pontok a szélvédőszigetelésnél, a kábelköteg tűzfalon átvezető pontján, ajtók gumikéderénél. Legegyszerűbb teszt beülni és valakivel locsoltatni a kocsit, és figyelni...
    Továbbá tűzfalon a kormánymű gumiharangja szeret kikopni ami menet közbeni beázást eredményez.
  • Tank leszedése: Az autó alatt 13as kulccsal 4 csavar levétele, utána elvileg lejön és „minden magától értetődik”.
  • Ablakcsere: belső tér felől egy peremtömítőszerszámmal vagy egy késsel a tömörítő gumi ajkát az ablaknyílás peremén átnyomni.üveget a tömítőgumival együtt kinyomni, tömítőgumit üvegről lehúzni és szappanos oldattal tisztitani. Visszarakása: tömítőgumit az üvegre helyezni zsinórt vagy kisátméröjű kábelt a gumi tömítő belső hornyába körben be tenni úgy,hogy a zsinór vége felül az üveg közepén találkozon,és kb. 15 cm-es átfedés legyen,miközben a gumi belső hornyát közepes nagyságú csavarhúzóval szétfeszítjük. Üveget tömítőgumival együtt az ablaknyílásba helyezzük,a zsinór végeinek az utastérbe kell belógni,zsinórt lassan a bordából befelé húzni.mindíg a közepe felé,közben a gumitömítő ajkat a lemez peremre illeszteni. Mialatt a zsinórt a belső térben lassan húzzuk, egy második szemály ahol a zsinór kijár tenyérrel kívülről az üveget ütögeti és ily módon az üveg a helyére nyomódik. Amint a zsinór egyik végét alul a szélvédő közepéig kihúztuk,a műveletet a zsinór másik végével kell folytatni.
  • Ablakban fűtőszál javítása: egyszerű szálszakadás esetén, ha csak 1-2 szál nem működik, akkor az javítható ú.n. ezüstlakkal. Ennek beszerzésére a következő helyeken lehet lehetőség:
     Lomex.hu (telefonon)
     http://www.soselectronic.hu/www/app/index.php (telefonon)
     conrad.hu
    Beszerzés után a fűtőszállal párhuzamosan minden más felületet festőszalaggal kitakarni majd vékonyan felvinni az ezüstlakkot. Száradás után a szalagok eltávolítása.
« Last Edit: 2010 June 03, 05:46:46 am by DVZs »
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
002 Alkatrész-leírások
« Reply #2 on: 2010 June 02, 19:57:27 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » MK3-MK4 alkatrészek

Utólagos alkatrészek információi:
  • Légterelők:
    - Olcsóbb (slim): Heko (http://www.vilcomp.hu/) vagy Boombasstik boltban is van.
    - Drágább (szélesebb, jobb minőségű): Szatuna

Alkatrészek leírásai:
  • Jobb oldalon elöl a sárvédő lemez fölött a generátornál lévő doboz amibe 2 cső csatlakozik, az az aktív szenes tartály.
  • Bal lámpa mögött üres csatlakozó az elektromos fényszóróállítás előkészítése, nem feltétlenül hiányt jelez.
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
003 Gyújtás
« Reply #3 on: 2010 June 02, 20:00:00 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » MK3-MK4 alkatrészek
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » mk3 önindító

Fontos információk:


Tippek:
  • Régi betegség a gyújtáskapcsoló "beégése": mivel az önindító az MK3-on nincs még lerelézve, a bendixnek áramot közvetlen a gyújtáskapcsolóval adsz, ami egy idő után "kontaktos" lesz. Ezt áthidalandó építenek be nyomógombot indítózáshoz. A legegyszerűbb gyógyír, ha betétet cserélsz/cseréltetsz a gyújtáskapcsolóban. Nem nagy munka, két kis műanyag fül fogja a kormányzáröntvényhez-egy lapos csavarhúzóval ki lehet pattintani a helyéről.
  • Önindító alkalomszerű működése: a „néha indul néha nem indul” jelenség, illetve a „hidegen indul, melegen egy ideig nem” jelenség általánosságban 2 hibaforrásra szoktak utalni. Ebből egyik az önindító bendix/kefe kopása (cseréje oldja meg), ideiglenesen a sebességben való indítózás kiváltja az ilyenkor beváló betolásos technikát. Másik a vezetékek hibája lehet, érdemes a kábeleket végignézni és kimérni.
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
004 Villamosság
« Reply #4 on: 2010 June 02, 20:05:08 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » MK3-MK4 alkatrészek
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Akku csere
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Tolatólámpa probléma
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » MK3 pótféklámpa

Fontos információk:


Tippek:
  • Index gyorsabb villogása illetve ha nem az index villog, hanem a hátsó helyzetjelző: egyszerű testelési probléma. A hátsó balos és jobbos lámpa külön-külön le van testelve a kasznihoz a lámpatestektől nem messze. Valószínűleg korrodált a csatlakozási pont (ez főképp olyan kocsiknál van, ahol beázik/beázott a csomagtér), vagy csak egyszerűen lerázódott a hatos csavar és nem megfelelő a kontakt.
  • Akkumulátor cseréjéhez idézet a Fiesta igy csináld! MK3 50/55/60/71/73/104 LE és dízel 60LE, 1989 márc.tól C. alapműből: „A FORD FIESTA egy váltakozóáramú generátorral van felszerelvemelynek típusa BOSCH, Magnet Marelli, vagy Mitsubishi. A Generátor teljesítménye a modelltől vagy típustól függően 55A vagy 70A vagy 80A.” Viszont a tapasztalatok alapján amennyiben nagyob teljesítményre van szükség (erősítő, tél, stb) akkor a gyárinál nagyobb kapacitásu aksi gond nélkül berakható (feltéve hogy fizikailag elfér persze).
  • Tolatólámpa: Csatlakozója a váltónál van, amennyiben a lámpa nem vagy csak néha működik, érdemes ezt a csatlakozót (kocsi alól) megnézni, konktaktspray-vel megfújni. Cserélni (2007es adat) 8600 körüli alkatrészáron lehet – extrém esetbén viszont váltóolajcsere is jár vele, amennyiben ereszt.
    - Kép1
    - Kép2
  • Pótféklámpa: Utólagos pótféklámpa drótjának elvezetése legesztétikusabb módon a hátsó ablakmosóhoz érkező gumicsőbe való behúzás és a C-oszlopban való levezetése a féklámpához. De meg lehet oldani a tetőlemez szigetelése mögé rejtve is, így viszont egy kis darab drót valószínű kilóg majd.
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
005 Műszerfal
« Reply #5 on: 2010 June 02, 20:08:27 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Müszerfal
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Vészvillogó kapcsoló
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Fiesta Digitális óra utólag

Fontos információk:


Szerelési tippek:
  • Szellőzőrácsok kivétele: alulról fel lehet nyúlni és óvatosan kinyomni.
  • Műszermutatók visszaállítása: benzinmutatóra a teljes kiürítésnél nullára állítás (gyújtáson), hőfokra hideg motornál gyújtáson nullára. Fordulatszámmérő mutatóját esetleg könyvi értékek alapján (pl. 60nál 4esben 2000es fordulat) lehet belőni.
  • Vészvillogó kapcsolója: a kormányoszlopon levő gomb technikailag a bajuszkapcsolón van, vagyis szerelés esetén vigyázni kell a szétugrásra hajlamos apró alkatrészekre (minden oldalon 1 műanyag és 1 libikókaszerü rézdarab)
  • Digitális óra utólagos bekötése: http://www.fordfiestaklub.hu/component/option,com_smf/Itemid,95/action,dlattach/topic,166.0/attach,155/
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
006 Váltó és kuplung
« Reply #6 on: 2010 June 02, 20:16:03 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Kuplung nyüg!
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Váltó
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » MK3 váltó

Fontos információk:


Tippek:
  • tengelykapcsoló pedál lenyomásakor esetenként kattogó, pattogó zaj:
     a.) ha csak a pedál lenyomásakor jelentkezik: a pedálon van egy műanyag fogasléc, ami az automata kuplung bowden utánállítására szolgál. Ha onnan hallod a zajt akkor ez mindössze kopott - leveszed a pedált és szétszeded majd a fogak közé fűrészelsz így kimélyíted a fogakat és megszűnhet a probléma.
     b.) ha üresben nem lenyomott pedállal jelentkezik: utalhat nyeles tengely csapágyra a váltóban
     c.) ha benyomott pedál esetén elhallgat: valószínű kinyomó csapágy hibája, cseréje inkább szakembert igényel.
  • Olajcsere: váltóolajat csak akkor érdemes cserélni, ha van gond a váltással (nehezen vesz bizonyos sebességeket, recsegések,stb.). Gyári ajánlás mindössze szintellenőrzés.
  • Tolatólámpa-kapcsoló: a csatlakozója a váltón találtható, alulról hozzáférhető, előrefele kiálló elektromos csatlakozó
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
008 Fék
« Reply #7 on: 2010 June 02, 20:25:43 pm »
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
009 Világítás
« Reply #8 on: 2010 June 02, 20:29:00 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » MK4 ködlámpa
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Csomagtérvilágítás
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » oldal index

Hasznos linkek:

Tippek:
  • MK4 ködlámpa bekötés utólag: kell egy kapcsoló, némi kábel, egy biztosíték, valamint egy relé, amit a kapcsolóval működtetsz. Mindezt egy autós boltban megkapod. A relét ne hagyd ki, mert elég nagy áram megy át a lámpákon. Ha eredeti fityesz kapcsolót akarsz berakni, akkor keress meg egy autóvillamosságit, és megcsinálja. Amúgy annyi, hogy a kapcsoló működteti a relét. Ahogy zárod, relé zárja a lámpa áramkörét. Így közvetlen az akkuról kapja az áramot a lámpa. Egy biztosítékot a lámpa körébe érdemes berakni, nehogy a kábelek vagy az akku menjen szét.
  • Oldalindex: lsd. linkek
« Last Edit: 2010 June 03, 05:45:52 am by DVZs »
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
010 Zár
« Reply #9 on: 2010 June 02, 20:31:30 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Slusszkulcs betét

Fontos információk:


Tippek:
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
011 Felni és gumi
« Reply #10 on: 2010 June 02, 20:45:24 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Mk3 maximális kerékméret
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » ET szám a felnin
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » milyen felnit vegyek???

Hasznos linkek:

Tippek:
Felniméret (általánosságban ezekre a modellekre):
  • 4x108as osztókör
  • gyári XR2i 13-as felni 5,5×13 ET30,5, gumiméret hozzá 185/60r13
  • 6×14 ET35 185/55R14 vagy 185/60R14 vagy 195/45R14
  • 13-asból volt még 4,5×13, 5×13, 5,5×13, ET37,5
  • 1.1-1.4 és 1.8d gumiméret: 155/70R13, 165/65R13, 185/55R14
  • 1.6XR2i, RSTurbo, RS1800(130Le), 1.8 Zetec(105Le) minimum 175/70R13, de inkább 185/55R14
  • XR2i gyári kezelési szerint 185/60R13 vagy 155/70R13, de tapasztalat szerint a 185/60R14 is elfér (ET35 és ET38 próbálva)
« Last Edit: 2010 June 02, 20:52:09 pm by RyAn »
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
012 Lökhárító, spoiler
« Reply #11 on: 2010 June 02, 20:47:23 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Hátsó lökhárító csere

Fontos információk:


Tippek:
  • MK3-ra MK4-es lökhárító: A hátsó rámegy egy az egybe, az elsőt szabni kell rendesen, egy kis müanyagos gyakorlat nem árt.
  • Műanyag lökhárító festése: Vegyél négy doboz matt fekete sprayt (műanyagra valót) az kb 2szeri fújásra elég meg két doboz színtelen lakkot autóra valót mert az kopásállo is ezeket be lehet szerezni vagy festékboltban vagy kimondottan autofényező boltban, a matt fekete ~1400ft/ db a lakknak meg ~1600ft/db ha elviszed lefujatni elemenként ~15000+festék. Ha te akarod csinálni akkor finom papirral csiszold be a lökhárítokat  utána zsirtalanitás ha nem müanyagra veszel sprayt akkor alapozo is kell azzal lefujod ennek száradás ideje kb 1 óra aztán jöhet a matt fekete kétszer olyan 15-20 perces időközönként a két réteg. Ha ez is megvan akkor egy 45 perc száradási idő és jöhet a szintelen lakk két réteg ugyanúgy 15-20 időkőzőnként és már csak 24 ora száradási idő de legjobb a 48 ora és szerehetőek a lökhárítok. (Egy tipp: a lakk, a matt fekete és az alapozo is azonos márkáju legyen mert minden festék más higítót tartalmaz és ez vagy az alapozót vagy a matt feketét megoldhatja és igy az egész munka mehet a lecsoba). Sok sikert hozzá.
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
014 Futómű, kormány
« Reply #12 on: 2010 June 02, 20:49:50 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Elsõ rugóút csökkentése
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Kormány

Hasznos linkek:

Tippek:
  • Ha a kormány forgatáskor elkezd nyekergni/kattogni (mintha csapágyakat enné), akkor első körben kormányt kell leszedni és bezsírozni a csapágyat. Ha elkezd néha szorulni is, akkor záros határidőn belül felújításra vagy cserére szorul a kormánymű. Tapasztalatok szerint ha a kormány szorul, legtöbbször a "kiskardánnak" is nevezett gömbcsukló (ez a kormányoszlop és a kormánymű közti darab) korrodálódása szokta okozni, amin egy alapos tisztítás és zsírozás segít. Autó eleje felemel, gömbcsukló WD-40-el alaposan befúj, kormánymű átmozgat - akár többször is ismételjük meg, aztán alaposan zsírozzuk be. Ez egy olcsó és gyors megoldás, a probléma igazi megoldása hosszútávon a csere.
« Last Edit: 2011 January 18, 22:38:18 pm by DVZs »
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
015 Motor
« Reply #13 on: 2010 June 02, 20:52:10 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Ékszíj feszessége!
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » Váltáskor megmaradó fordulatszám
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » mk4 gyorsításnál berángat

Fontos információk:


Tippek:
  • Ékszíj: új ékszíj esetén 1-2mm benyomhatóság, használt esetén (már pár órát futott ékszíj is annak számít) 1-3mm. Amennyiben indításkor 1x megcsúszik, ez még önmagában nem probléma. A nagyon feszes ékszíj elnyírhatja a csapágyakat.
  • Váltáskor megmaradó fordulatszám: többféle lehetséges oka lehet,
     1. a sebességérzékelő (VSS) hibája a váltóban
     2. „kiszőrösödött”/koszos gázbowden
     3. fals levegő (ennek lenne más jele is azért)
     4. vagy lehet (1996 utániról beszélünk) egy kényelmi funkció normális működése is, kuplungnál lévő mikrokapcsoló a bizonyítéka, koncepciója hogy 2 váltás között nem ejti le teljesen a fordulatszámot.
  • Rángatás: nagyon sok hibalehetőség lehet, azokat emelem ki amik tapasztalati úton megoldást is jelentettek a topicokban:
     1. gyertyahézag csökkentése 1.1mm-ről 0.6mm-re
D.V.Zs.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
016 Barkácstrükkök
« Reply #14 on: 2010 June 02, 20:53:51 pm »
Eredeti topic(ok):
- Szériák fórumai » MK3-MK4-MK5 » autórádió beszerelés-MK3

Fontos információk:


Tippek:
  • Új rádió BATTERY-kábelét (áll. poz.) nem lehet mire kötni, mivel a réginek ilyen nem kellett: a biztosítéktáblától "lophatsz" fix 12Voltot, de ügyelj rá, hogy biztosíték legyen a magnó és az akku között!
D.V.Zs.